Tuesday, 30 April 2024
Αθήνα
30
04
2024
Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, οι λάτρεις της μπύρας θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μία μοναδική τριήμερη περιήγηση, πλημμυρισμένη από αρώματα βύνης, λυκίσκου, λουλουδιών και εσπεριδοειδών. Γνωστές αλλά και σπάνιες ετικέτες μπύρας από όλον τον κόσμο, από premium brands, ζυθοποιίες και μικροζυθοποιίες που εμφιαλώνουν με όρεξη και μεράκι, δεκάδες craft μπύρες υψηλής ποιότητας, «σταθμοί» φαγητού, συναυλίες, μουσικά δρώμενα, stand-up comedians, γευστικές δοκιμές μπύρας και παιχνίδια από τις 12:00 έως τις 23:00 για ένα τριήμερο, θα μετατρέψουν το World of Beer, το μεγαλύτερο φεστιβάλ μπύρας στην Ελλάδα, σε μία αξέχαστη εμπειρία. H Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών συμμετέχει στην έκθεση με περίπτερο (περίπτερο #1) ενώ θα δώσει δυναμικό «παρών» και στα σεμινάρια που θα διοργανωθούν στον χώρο Innovathens της Τεχνόπολης κατά τη διάρκεια του τριημέρου.   Ακολουθεί αναλυτικά, το πρόγραμμα των σεμιναρίων: Παρασκευή 10/05 «Η μπύρα στην Ελλάδα σήμερα» Πάνελ συζήτησης με εκπροσώπους από τις Ζυθοποιίες - Μέλη. Σάββατο 11/05 «Ζυθοποίηση & Είδη Μπύρας» Κυριακή 12/05 «Ιδανικό σερβίρισμα μπύρας : Lager - Pilsner» Ποιότητα σερβιρίσματος μπύρας στον καταναλωτή. Σωστές πρακτικές, μύθοι και αλήθειες. Το εισιτήριο για το κοινό κοστίζει 5 ευρώ και περιλαμβάνει συλλεκτική τσάντα με αναμνηστικά του φεστιβάλ, συλλεκτικό ποτήρ ι του WorldofBeer, 1 μάρκα για δωρεάν γευστική δοκιμή της limitededition μπύρας του φεστιβάλ και 1 μάρκα για γευστική δοκιμή στα περίπτερα των μελών της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών.
more
Αθήνα
29
04
2024
Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει σήμερα, Δευτέρα 29 Απριλίου στις 12.00 και θα πραγματοποιείται στα Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών και online στα www.aefestival.gr και www.more.com. Η Τόσκα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Ούγκο ντε Άνα, είναι η πρώτη μεγάλη καλοκαιρινή όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για το 2024. Η παραγωγή που ανέβηκε για πρώτη φορά στο Ηρώδειο το 2012 αποτελεί ένα συναρπαστικό, δραματικό ανέβασμα, απολύτως συνεπές στο πνεύμα του συνθέτη, αλλά και στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αναφέρεται το λιμπρέτο. Τα εντυπωσιακά σκηνικά, ένας τεράστιος σταυρός με τον εσταυρωμένο, μια ιερή τράπεζα, ένα εργαστήρι ζωγραφικής, πλαισιώνονται από θεαματικές προβολές μνημείων της Ρώμης, θρησκευτικών συμβόλων, αλλά και βίντεο που δίνουν μια κινηματογραφική διάσταση στην παραγωγή. Για τη φετινή αναβίωση της Τόσκας η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφαλίσει δύο συναρπαστικές διανομές με τη συμμετοχή κορυφαίων πρωταγωνιστών της όπερας με διεθνή ακτινοβολία. Στον ρόλο της Φλόριας Τόσκα το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις διεθνώς καταξιωμένες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα και Τσέλια Κοστέα. Στον ρόλο του Μάριο Καβαραντόσσι δύο εξαιρετικοί τενόροι, ο Ρικκάρντο Μάσσι και ο Καρλ Τάννερ, ενώ στον ρόλο του Σκάρπια ο διεθνής βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και ο διακεκριμένος μπασοβαρύτονος Γιάννης Γιαννίσης. Μαζί τους σημαντικοί Έλληνες μονωδοί όπως, μεταξύ άλλων, οι Τάσος Αποστόλου, Πέτρος Μαγουλάς, Γιάννης Καλύβας κ.ά. «Τόσκα» (Όπερα - Αναβίωση) του Τζάκομο Πουτσίνι 1, 2, 6, 11 Ιουνίου 2024 • Ώρα έναρξης: 21.00 Ωδείο Ηρώδου Αττικού Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Ούγκο ντε Άνα Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη Βιντεοπροβολές: Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι Αναβίωση φωτισμών Χρήστος Τζιόγκας Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου Φλόρια Τόσκα: Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) / Τσέλια Κοστέα (2 & 11/6) Μάριο Καβαραντόσσι: Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) / Καρλ Τάννερ (2 & 11/6) Βαρόνος Σκάρπια: Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1 & 6/6) / Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6) Τσέζαρε Αντζελόττι: Τάσος Αποστόλου Νεωκόρος: Πέτρος Μαγουλάς Σαρρόνε / Δεσμοφύλακας: Βαγγέλης Μανιάτης Βοσκός: Εβίτα Χιώτη Σπολέττα: Γιάννης Καλύβας Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής Τιμές εισιτηρίων: €25, €45, €55, €60, €85, €100 Φοιτητικό, παιδικό: €15 / ΑΜΕΑ: €15 Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00-21.00 | 2130885700), εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών, www.aefestival.gr και www.more.com
more
Αθήνα
29
04
2024
Παρουσία της προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη, η Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μαζί με μαθητές του Ουκρανικού Σχολείου της Αθήνας σε έναν προστατευμένο θόλο προσευχής, αναμετρήθηκαν με τον πόνο, τα πάθη, τις χθόνιες δυνάμεις και τελικά οδηγήθηκαν στο φως, στην πάταξη του θανάτου και στην Ανάσταση. Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Είναι ιδιαίτερη η χαρά μας που μετά την επιτυχημένη πορεία του 1ου Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής, βλέπουμε ότι το κοινό αγκαλιάζει με την ίδια και ακόμα μεγαλύτερη θέρμη το 2ο Φεστιβάλ, που φέτος βγαίνει από τα στενά όρια του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Ξεκινώντας από τον Κήπο του Προεδρικού Μεγάρου, φιλοξενείται σε λατρευτικούς αλλά και άλλους χώρους της πρωτεύουσας που συνθέτουν ένα ιδιαίτερο σκηνικό όπως Μουσεία, το Παλαιό Χρηματιστήριο, την αίθουσα Παρνασσό. Σε ένα τριήμερο, περισσότερες από 55 εκδηλώσεις, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα κατάνυξης μέσα από πρωτότυπες προσεγγίσεις του θείου δράματος. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την Εθνική Λυρική Σκηνή, τον Γιώργο Κουμεντάκη και τους συνεργάτες του για την εξαιρετική δουλειά αλλά και τη Eurolife FFH για τη γενναιόδωρη χορηγία του Φεστιβάλ». Όπως συμπληρώνει η ίδια ανακοίνωση, σε ένα μεταμοντέρνο ορατόριο με στοιχεία όπερας και κολάζ, βασισμένο σε ιερά κείμενα, ρήσεις και ποίηση της Λένας Πλάτωνος και άλλων δημιουργών, ακούστηκαν οι συνθέσεις «Παράδεισος και πτώση», «Η γενιά του φιδιού», «Agnus Dei», «Στην ουράνια πόλη». Με αφετηρία το αμάρτημα των πρωτόπλαστων, οι συντελεστές της συναυλίας -οι σολίστ Μυρτώ Μποκολίνη και Νικόλας Καραγκιαούρης, η Παιδική Χορωδία Εθνικής Λυρικής Σκηνής, μαθητές και μαθήτριες από το Ουκρανικό σχολείο της Αθήνας, σε σύνθεση της Λένας Πλάτωνος, μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Παπαπέτρου και σκηνοθεσία του Βαγγέλη Κοσμίδη- μοιράστηκαν με το κοινό την περιπλάνηση του ανθρώπου από το καλό στο κακό, από έναν τόπο σε άλλον, από την καταστροφή στη λύτρωση. Το 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής, ξεκινώντας από την Κυριακή των Βαΐων 28 Απριλίου και μέχρι τη Μεγάλη Τρίτη 30 Απριλίου 2024, σε χώρους ιδιαίτερους και κατανυκτικούς, παρουσιάζει πάνω από 55 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις, προσεγγίζοντας πολυάριθμες και απρόσμενες πτυχές της σχέσης θρησκευτικής λατρείας και μουσικής.
more
Αθήνα
29
04
2024
Με άξονα το πως μπορούμε να αποκτήσουμε μια πιο σφαιρική εικόνα της σύνθετης σχέσης μας με αυτό που καταλαβαίνουμε ως σώμα, θα παίξουμε με το πως μια ιδέα μεταφέρεται στις διαφορετικές πρακτικές της τέχνης του χορού, της γλυπτικής, της ζωγραφικής και του σχεδίου. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν κινητικές δεξιότητες, να εκφράσουν πως βιώνουν το σώμα τους, το σώμα του άλλου ή το σώμα μιας ομάδας καθώς και να ανακαλύψουν πως το σώμα είναι αλληλένδετο με το περιβάλλον του. Θα έχουμε την ευκαιρία να παίξουμε και να κατανοήσουμε πως μια κίνηση γίνεται ζωγραφιά, πως μια ζωγραφιά γίνεται γλυπτό ή πως ένα γλυπτό γίνεται χορός. Θα εξερευνήσουμε το πως αποτυπώνουμε την κίνηση του σώματος, πως χορεύουμε ένα ζωγραφικό ίχνος και πως ζωγραφίζουμε τον χορός μας. Θα ζωγραφίσουμε και μετά θα χορέψουμε την ζωγραφιά. Θα εξερευνήσουμε το σώμα μας ως χρώματα και σχήματα, την κίνηση μεταξύ σωμάτων ως κινούμενα ίχνη και την κίνηση της ομάδας ως έναν πίνακα ζωγραφικής. Θα εξερευνήσουμε το σώμα μας ως κινούμενο γλυπτό, τη μεταμόρφωση τόσο στο σώμα μας, όσο και στην γλυπτική του πηλού και του χώρου. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, η ομάδα θα διαμορφώσει μια έκθεση ή παράσταση η οποία θα παρουσιαστεί στους γονείς και στους φίλους την τελευταία μέρα. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους, ανεξαρτήτως προηγούμενης χορευτικής εμπειρίας και στοχεύει στη δημιουργία ενός ασφαλούς κοινού χώρου. Για παιδιά 4-6 ετών 2 κύκλοι συναντήσεων: Μ. Δευτέρα – Μ. Τετάρτη 29/4-1/5 09:30-10:30 και Τετάρτη – Παρασκευή 8-10/5 09:30-10:30 Συμμετοχή: 60 ευρώ/τριήμερο Για παιδιά 7-12 ετών 2 κύκλοι συναντήσεων: Μ. Δευτέρα – Μ. Τετάρτη 29/4-1/5 11:00-14:00 και Τετάρτη – Παρασκευή 8-10/5 11:00-14:00 Συμμετοχή: 90 ευρώ/τριήμερο Υπεύθυνη εργαστηρίου: Βιτόρια Κοτσάλου, Χορεύτρια-Χορογράφος Επικοινωνία Τ. 2107294220 E. emarkou@cycladic.gr Τα εργαστήρια απευθύνονται σε ελληνόφωνα παιδιά της Ελλάδας και του εξωτερικού
more
27
04
2024
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία παρουσιάζει το Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, οι επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων της Ηλείας, της Αιτωλοακαρνανίας και της Αχαΐας έφθασαν το 2023, τους 567.426, έναντι 416.051 το 2022. Όσον αφορά τους επισκέπτες των μουσείων της Δυτικής Ελλάδας, το 2023 ανήλθαν στους 147.941, έναντι 137.823 της προηγούμενης χρονιάς. Συνολικά, ο αριθμός των επισκεπτών έφθασε τους 715.367 το 2023, έναντι 553.874, το 2022. Ο μεγαλύτερος αριθμός των επισκεπτών καταγράφηκε στον αρχαιολογικό χώρο και στα μουσεία της Αρχαίας Ολυμπίας, όπου το 2023 έφθασαν συνολικά τους 584.452, έναντι 438.116, το 2022. Αξιοσημείωτος είναι και ο αριθμός όσων επισκέφθηκαν τους αρχαιολογικούς χώρους της Αιτωλοακαρνανίας, που έφθασαν το 2023 τους 36.358, έναντι 31.251 την προηγούμενη χρονιά. Η μοναδική μείωση που καταγράφηκε το 2023 έναντι του 2022, αφορούσε τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων της Αχαΐας, όπου από 5.776 το 2022, μειώθηκαν σε 4.920, το 2023. Στην Ηλεία Όπως είναι αναμενόμενο, ο αρχαιολογικός χώρος και τα δύο μουσεία της Αρχαίας Ολυμπίας προσέλκυσαν τον μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών. *Τον αρχαιολογικό χώρο επισκέφθηκαν πέρυσι 481.211 άτομα, έναντι 338.365 το 2022. *Το μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας επισκέφθηκαν πέρυσι, 85.410 άτομα, έναντι 85.179 την προηγούμενη χρονιά. *Το μουσείο ιστορίας Ολυμπιακών Αγώνων επισκέφθηκαν πέρυσι, 17.831 άτομα, έναντι 14.572 το 2022. Εκτός όμως από την Αρχαία Ολυμπία, επισκέπτες προσέλκυσαν και άλλοι δύο σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι. *Τον Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα επισκέφθηκαν το 2023, 29.406 άτομα, έναντι 27.143, την προηγούμενη χρονιά. *Το Κάστρο Χλεμούτσι επισκέφθηκαν πέρυσι 15.131 άτομα, έναντι 13.615, το 2022. Όσον αφορά τα άλλα δύο μουσεία της Ηλείας, ο αριθμός των επισκεπτών διαμορφώθηκε ως εξής: *Το μουσείο Ήλιδας επισκέφθηκαν το 2023, 2.709 άτομα, έναντι 3.019 την προηγούμενη χρονιά. *Το μουσείο Πύργου επισκέφθηκαν πέρυσι 2.464 άτομα, έναντι 2.487 το 2022. Στην Αιτωλοακαρνανία Το κάστρο της Ναυπάκτου και το Ξενοκράτειο αρχαιολογικό μουσείο του Μεσολογγίου προσέλκυσαν τους περισσότερους επισκέπτες το 2023, ενώ αξιοσημείωτη επισκεψιμότητα κατέγραψαν το αρχαιολογικό μουσείο του Θέρμου, το αρχαιολογικό μουσείο του Αγρινίου και ο αρχαιολογικός χώρος των Οινιάδων. Ειδικότερα, η επισκεψιμότητα καταγράφηκε ως εξής. *Το κάστρο της Ναυπάκτου επισκέφθηκαν το 2023 31.226 άτομα, έναντι 25.578, το 2022. *Το Ξενοκράτειο μουσείο επισκέφθηκαν πέρυσι 7.733 άτομα, έναντι 5.413 την προηγούμενη χρονιά. *Το μουσείο Θέρμου επισκέφθηκαν το 2023, 2.878 άτομα έναντι 2.456, το 2022. *Το μουσείο του Αγρινίου επισκέφθηκαν πέρυσι 2.794 άτομα, έναντι 1.521 την προηγούμενη χρονιά. *Τον αρχαιολογικό χώρο των Οινιάδων επισκέφθηκαν το 2023, 1.379 άτομα, έναντι 1.149, το 2022. *Το κάστρο της Βόνιτσας επισκέφθηκαν το 2023, 1.286 άτομα, έναντι 1.502, το 2022. *Το κάστρο του Αντιρρίου επισκέφθηκαν πέρυσι 1.195 άτομα, έναντι 1.047 την προηγούμενη χρονιά. *Τον αρχαιολογικό χώρο της Πλευρώνας επισκέφθηκαν το 2023, 779 άτομα, έναντι 1.024, το 2022. *Τον αρχαιολογικό χώρο της Καλυδώνας επισκέφθηκαν πέρυσι 277 άτομα, έναντι 414 την προηγούμενη χρονιά. *Τις Ρωμαϊκές Θέρμες του Αγίου Θωμά επισκέφθηκαν το 2023, 216 άτομα, έναντι 122, το 2022. *Το μουσείο Θυρρείου επισκέφθηκαν πέρυσι 179 άτομα, έναντι 668 την προηγούμενη χρονιά. Στην Αχαΐα Ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών καταγράφηκε στο αρχαιολογικό μουσείο της Πάτρας, ενώ αύξηση παρουσίασε και ο αριθμός των επισκέψεων στο μουσείο του Αιγίου. Αντίθετα, μείωση επισκέψεων καταγράφηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Βούντενης και στο Φρούριο του Ρίου. Ειδικότερα, η επισκεψιμότητα διαμορφώθηκε ως εξής: *Το αρχαιολογικό μουσείο της Πάτρας επισκέφθηκαν το 2023, 24.884 άτομα, έναντι 21.467,το 2022. *Το μουσείο του Αιγίου επισκέφθηκαν πέρυσι 1.059 άτομα, έναντι 861 την προηγούμενη χρονιά. *Τον αρχαιολογικό χώρο της Βούντενης επισκέφθηκαν το 2023, 4.320 άτομα, έναντι 5.088, το 2022. *Το Φρούριο του Ρίου επισκέφθηκαν πέρυσι 600 άτομα, έναντι 688 την προηγούμενη χρονιά.
more
Αθήνα
26
04
2024
Το κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on (Μόρφω Παπαδημητρίου - βιολί, Κώστας Καραγεωργόπουλος - βιολί, Αλέξανδρος Παπανικολάου - βιόλα,Ήβη Παπαθανασίου - βιολοντσέλο) μας καλεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με ένα πρόγραμμα που συγκινεί. Ερμηνεύονται έργα συνθετών που έζησαν και έδρασαν στη μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Τρεις συνθέτες, τρεις διαφορετικές εποχές, μία πόλη. Ξεκινώντας από το Τέταρτο Κουαρτέτο Εγχόρδων του Μπετόβεν. Σύνθεση θυελλώδη, γεμάτη ένταση. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια εκδοχή του κατανυκτικού κουαρτέτου εγχόρδων Fratres, του 88χρονου σήμερα Εσθονού συνθέτη Άρβο Περτ. Τέλος, με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του «συνθέτη του Θεού» Άντον Μπρούκνερ, θα ακουστεί το Κουαρτέτο εγχόρδων του σε ντο ελάσσονα. Το πρόγραμμα ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 - 1827) Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ.4 ΑΡΒΟ ΠΕΡΤ (γεν. 1935) Fratres (εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων) ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824 - 1896) Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ Κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on Μόρφω Παπαδημητρίου, βιολί Κώστας Καραγεωργόπουλος, βιολί Αλέξανδρος Παπανικολάου, βιόλα Ήβη Παπαθανασίου, βιολοντσέλα Στις 19:00, μία ώρα πριν την έναρξη της συναυλίας, θα προηγηθεί ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου.
more
Αθήνα
26
04
2024
Συγκεκριμένα, επί του νομοσχεδίου με τίτλο «Κύρωση της σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία "Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο", ως δωρεοδόχων, και των Σπυρίδωνα Ι. Λάτση και Ντόροθυ συζ. Σ. Λάτση, ως δωρητών, σχετικά με τη χρηματοδότηση, εκ μέρους των δωρητών, της εκπόνησης μελετών για την αναβάθμιση και επέκταση του κτιρίου που στεγάζει το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο», ψήφισαν «ναι» η ΝΔ και οι «Σπαρτιάτες», «όχι» το ΚΚΕ, ενώ επιφυλάχθηκαν για την ολομέλεια τα υπόλοιπα κόμματα. Η επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι τμήμα των προγραμματικών δηλώσεων του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το 2019, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες μουσειακές απαιτήσεις, αλλά και να συμβάλει στην αναζωογόνηση αυτής της περιοχής της Αθήνας, είπε στην ομιλία της ο υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Σημείωσε μάλιστα ότι τα 6.000 τμ του υπάρχοντος μουσείου δεν επαρκούν για την προσήκουσα προβολή των εκθεμάτων του, ούτε για τον αριθμό των επισκεπτών που αυξάνονται συστηματικά, και που έφτασαν στο πρώτο τρίμηνο του 2024 τις 115.000, από 99.00 το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023. Αναφερόμενη στο θέμα του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την επέκταση του Μουσείου, η κυρία Μενδώνη είπε ότι κατατέθηκαν δέκα αρχιτεκτονικές ιδέες από δέκα αρχιτεκτονικά σχήματα, το καθένα από τα οποία απαρτιζόταν από ένα αρχιτεκτονικό γραφείο του εξωτερικού και ένα ελληνικό αρχιτεκτονικό γραφείο. Όπως σημείωσε, και τα δέκα γραφεία του εξωτερικού όχι μόνο διέθεταν εμπειρία στην αρχιτεκτονική των μουσείων, αλλά, επιπλέον, είχαν βραβευτεί με διεθνή βραβεία ειδικά για το σχεδιασμό μουσειακών χώρων. Επισήμανε επίσης ότι η διεθνής επιτροπή που αξιολόγησε τις υποβληθείσες ιδέες «επέλεξε ομόφωνα» το αρχιτεκτονικό προσχέδιο που εκπονήθηκε από τη σύμπραξη των αναγνωρισμένων διεθνώς αρχιτεκτονικών γραφείων «David Chipperfield Architects» με έδρα το Βερολίνο και «Αλέξανδρος Τομπάζης και Συνεργάτες Αρχιτέκτονες Α.Ε.» με έδρα την Αθήνα. Τόνισε μάλιστα ότι με το σχέδιο νόμου επιδιώκεται η κύρωση της σύμβασης με την οποία ο Σπύρος Λάτσης και η σύζυγός του ανέλαβαν να χρηματοδοτήσουν, αποκλειστικά με δική τους δαπάνη και χωρίς καμία επιβάρυνση του ελληνικού δημοσίου, του υπουργείου Πολιτισμού και του Μουσείου, την εκπόνηση όλων των μελετών που απαιτούνται προκειμένου το αρχιτεκτονικό προσχέδιο των Chipperfield - Τομπάζη να εξελιχθεί σε μελέτη εφαρμογής - τεύχη δημοπράτησης, άρα να είναι κατασκευαστικά δυνατό. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη σύμβαση που έρχεται για κύρωση, οι δωρητές ανέλαβαν την υποχρέωση να χρηματοδοτήσουν με ποσό έως 40 εκατ. ευρώ την εκπόνηση του συνόλου των μελετών που απαιτούνται ως και την έκδοση της οικοδομικής άδειας, καθώς και την εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής και των τευχών δημοπράτησης τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια για τη δημοπράτηση της κατασκευής του κτιρίου σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τις διαδικασίες δημοπράτησης του ελληνικού δημοσίου. Είναι προφανές, υπογράμμισε η κυρία Μενδώνη ότι για να ζητήσουμε από τους χορηγούς 40 εκατομμύρια έχουμε προεκτιμήσει το κόστος των μελετών και δεν υπάρχει ανησυχία ότι θα υπάρχει υπέρβαση κόστους. «Πρόκειται για μια εξαιρετικά γενναιόδωρη πράξη και για μια μοναδική χορηγία στον ελληνικό πολιτισμό. Αυτή είναι η γενναιοδωρία ευπατρίδων Ελλήνων και προφανώς ενοχλεί την αντιπολίτευση ακόμα και όταν το ιδιωτικό, το οποίο είναι "απεχθές", είναι συμφέρον για το ελληνικό δημόσιο» είπε η κυρία Μενδώνη απαντώντας σε σχετική κριτική μελών της επιτροπής. Ακολούθως, η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι η εκπόνηση των μελετών θα ολοκληρωθεί εντός 36 μηνών ενώ «έχει γίνει συνεννόηση με τους μελετητές» και «ξέρουμε ότι μπορούν» να τις ολοκληρώσουν στο διάστημα αυτό, σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού. Η μόνη παροχή εκ μέρους του υπουργείου, είπε «θα είναι η ονομασία μιας κεντρικής αίθουσας του αποπερατωμένου κτιρίου, στο οποίο θα δοθεί το όνομα "Ιωάννη και Εριέττα Λάτση". Αυτό δεν είναι μια πρακτική που ακολουθείται στο εξωτερικό, αυτό είναι γνωστό, η ανταπόδοση στον ευεργέτη, ήδη από την αρχαία Ελλάδα, από την αρχαία Αθήνα» παρατήρησε η υπουργός Πολιτισμού. Τον κίνδυνο να τιναχθεί στον αέρα τόσο η επέκταση του Μουσείου όσο και της δωρεάς, εξαιτίας των προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, σημείωσε η εισηγήτρια της μειοψηφίας, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κυριακή Μάλαμα. Όπως είπε υπήρξε «αδιαφανής» διαδικασία αρχιτεκτονικού διαγωνισμού με δέκα μόνο συμμετέχοντες, που επέλεξε η κυβέρνηση. Σημείωσε ωστόσο ως θετικό στοιχείο ότι τα πνευματικά δικαιώματα των μελετών θα είναι ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ. Στις αντιδράσεις της αρχιτεκτονικής κοινότητας και διεθνών φορέων για την επιλογή κλειστού τύπου διαγωνισμού, που «απέκλεισε» την ισότιμη συμμετοχή ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων αναφέρθηκε η αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ, Νάγια Γρηγοράκου. Για τη σύμβαση καθεαυτή, η κυρία Γρηγοράκου είπε ότι η ίδια είναι θετική, με επιφύλαξη για οτιδήποτε προκύψει, στη συζήτηση της ολομέλειας. Τέτοιες δωρεές αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό του πλούτου των δωρητών είπε ο αγορητής του ΚΚΕ, Ιω. Δελής, αναφέροντας ότι ο όμιλος Λάτση απέκτησε το Ελληνικό «σχεδόν δωρεάν», όπως παλαιότερα «σχεδόν τσάμπα» τα ΕΛΠΕ. Η δαπάνη για τις υποδομές του Πολιτισμού πρέπει να καλύπτονται από το κράτος είπε ο κ. Δελής, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο. Η αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης, Σ. Ασημακοπούλου εξέφρασε προβληματισμό για το τι θα συμβεί εάν υπάρξει υπέρβαση στο κόστος της μελέτης και ξεπεράσει τα 40 εκατ. ευρώ ή εάν ξεπεραστεί το προβλεπόμενο από τη σύμβαση χρονικό περιθώριο των 36 μηνών. Η αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Θ. Φωτίου είπε ότι τιμά το γραφείο που κέρδισε το διαγωνισμό αρχιτεκτονικής μελέτης, ωστόσο η κυβέρνηση, όπως είπε, του έδωσε λάθος στοιχεία, ενώ, και ο σχετικός διαγωνισμός, είπε πως είναι «παράνομος» και έχει προκαλέσει αντιδράσεις και προσφυγές στο ΣτΕ. Εκ μέρους του κόμματις Νίκη, ο κ. Σπ. Τσιρώνης είπε ότι στους δύσκολους αυτούς καιρούς, πρέπει να εκτιμούμε και να χαιρετίζουμε τις δωρεές που συμβάλουν στην προώθηση του δημοσίου συμφέροντος, σημείωσε ωστόσο η όλη διαχείριση του έργου προκάλεσε αντιδράσεις λόγω και του αποκλεισμού των ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων. Τέλος, ο αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας, Σπ. Μπιμπίλας αναρωτήθηκε γιατί η δωρεά είχε ως προϋπόθεση να γίνει αυτός ο αμφιλεγόμενος διαγωνισμός, κλειστός, με δικαίωμα συμμετοχής μόνο δέκα αλλοδαπών γραφείων, και τα ελληνικά γραφεία μπορούσαν να συμμετέχουν, μόνο ως συνεργάτες των ξένων.
more
Αθήνα
26
04
2024
Η Φλόγα θα διανυκτερεύσει στη γαλλική πρεσβεία και αύριο (27/4) θα «επιβιβασθεί» στο τρικάταρτο «Belem», με προορισμό το λιμάνι της Μασσαλίας, όπου αναμένεται να φτάσει στις 8 Μαίου για να την παραλάβει ο Γάλλος κολυμβητής Φλοράν Μανοντού. Την σημερινή (26/4) λαμπρή εκδήλωση στο Παναθηναϊκό Στάδιο παρουσίασε ο Νίκος Αλιάγας, ενώ καθηλωτική ήταν η παρουσία της Νάνας Μούσχουρη, η οποία ερμήνευσε τους Εθνικούς Ύμνους της Ελλάδας και της Γαλλίας. Η Ολυμπιακή Φλόγα έφτασε στο Παναθηναϊκό Στάδιο από την πρωταθλήτρια του βάδην Αντιγόνη Ντρισμπιώτη, ενώ τελευταίος Λαμπαδηδρόμος ήταν o αρχηγός της Εθνικής Υδατοσφαίρισης των Ανδρών, Γιάννης Φουντούλης, μαζί με τους συμπαίκτες του, που κατέκτησαν το αργυρό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο.
more
Αθήνα
25
04
2024
Πρόκειται για έκθεση 24 φωτογραφικών σκηνικών που προσεγγίζουν με ένα σύγχρονο τρόπο συγκεκριμένα εικαστικά έργα τέχνης, Ελλήνων ζωγράφων, όπως των Θ. Ράλλη, Απ. Γεραλή, Ν. Λύτρα, Ν. Γύζη, Γ. Ιακωβίδη, κ.α., οι οποίοι αποτύπωσαν την καθημερινή ζωή των Ελλήνων, στα τέλη του 19ου με αρχές του 20ου αιώνα. Ο Μιλτιάδης Κατρακούλης εμπνεύστηκε από αυτά τα έργα και σε ρόλο σκηνοθέτη αναπαράγει την εικόνα με αληθινούς/πραγματικούς ανθρώπους, σε φυσικό περιβάλλον, δηλαδή σε σημερινούς χώρους, αναζητώντας την σχετική ομοιότητά τους, προκειμένου να την αντιστοιχήσει με αυτήν στο εικαστικό έργο και να ζωντανέψει μπροστά από τον φωτογραφικό φακό. Μας φέρνει κοντά σε τόπους, συνήθειες και ήθη των ανθρώπων της εποχής εκείνης, εστιάζοντας στην γυναικεία παρουσία ως φορέα του λαϊκού πολιτισμού, κυρίως, όμως, φαίνεται να αναζητά εικαστικά έργα με Μεγαρίτισσες γυναίκες, στο πλαίσιο διάσωσης, έστω και ως εικόνας, του πλούτου της παραδοσιακής φορεσιάς τους. Τα έργα που επιλέγει και το σκηνικό που στήνει ο Μιλτιάδης Κατρακούλης και φωτογραφίζει ο Γιώργος Μουστάκας, προβάλλουν ξεκάθαρα τους διαφορετικούς ρόλους της γυναίκας, τις καταστάσεις και τα συναισθήματα που βιώνει κατά την διάρκεια του βίου της, μέσα από προσωπογραφίες και βλέμματα. Αναζητά την έκφραση της μητρικής αγάπης, της φροντίδας της στην οικογένεια και το σπιτικό της, θέλει να την αντικρίσει την ώρα που βρίσκεται στο χωράφι για δουλειές, την ώρα που ξαποσταίνει, την ώρα που γνέθει, την ώρα που με κατάνυξη εκφράζει την πίστη και την θρησκευτικότητά της αλλά και την ώρα που έχει γίνει γιαγιά και αναλαμβάνει τον ξεχωριστό ρόλο της παιδαγωγού…. Μας φέρνει, όμως, και μια διάσταση της γυναικείας ζωής που δεν προβάλλεται συχνά μέσα από εικαστικά έργα. Εκείνης που βιώνει την βιαιοπραγία μέσα στο σπίτι της και η οποία, χωρίς εμφανή σημάδια χειροδικίας, προδίδεται μέσα από τη στάση του σώματός της και το απλανές βλέμμα μοναξιάς, στον αναστατωμένο χώρο που στέκεται χωρίς συναίσθημα… Ωστόσο, το ξεκίνημα της έκθεσης την Κυριακή των Βαΐων (28.4.24) δεν αποτελεί μια τυχαία σύμπτωση, καθώς εντάσσεται στο πλαίσιο της Μεγάλης Εβδομάδας, που φέρει το βάρος του πόνου της Παναγίας, του αιώνιου συμβόλου παρηγοριάς κάθε γυναίκας-μάνας, που χάνει το παιδί της. Και συνεχίζεται, τιμώντας και τον εορτασμό της Γιορτής της μητέρας, την δεύτερη Κυριακή του Μαΐου (12.5.24). Έτσι, η έκθεση «Με 2 Ματιές» των Μιλτιάδη Κατρακούλη και Γιώργου Μουστάκα στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» μετατρέπεται σε οπτική περιγραφή συναισθημάτων, κοινωνική μαρτυρία, μάθημα ιστορίας και λαϊκού πολιτισμού, διαχρονικό φόρο τιμής προς την παρουσία κάθε γυναίκας, κόρης, μητέρας, γιαγιάς, που όλοι μας φέρουμε στη διαδρομή της ζωής μας. Επισημαίνεται ότι τα έργα, που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και αποτυπώθηκαν φωτογραφικά σε αναπαράσταση, προέρχονται από ελληνικές ιδιωτικές συλλογές, συλλογές ιδρυμάτων και μουσείων, μεταξύ αυτών και από την Εθνική Πινακοθήκη. Επιμέλεια έκθεσης: Σταυρούλα Πισιμίση, λαογράφος, υπεύθυνη του Μουσείου Έναρξη έκθεσης: Κυριακή 28 Απριλίου 2024, ώρα: 12:00 Διάρκεια έκθεσης: 28 Απριλίου – 23 Ιουνίου 2024 Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη. Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» Δήμου Αθηναίων Αγγελική Χατζημιχάλη 6, Πλάκα τ. 210 3243987 Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 11.00-16.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00-15.00, Δευτέρα κλειστά Ωράριο λειτουργίας τις ημέρες του Πάσχα: Κλειστά: Μ. Παρασκευή 3/5, Μ. Σάββατο 4/5, Κυριακή του Πάσχα 5/5, Δευτέρα του Πάσχα 6/5 και Τρίτη 7/5
more
Αθήνα
24
04
2024
Με την ευκαιρία των 200 χρόνων από τον θάνατο του λόρδου Βύρωνα, το Μουσείο Ακρόπολης τιμά τη μνήμη του με μια μικρή, συμβολική έκθεση, που σχετίζεται με την αρπαγή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Έλγιν. Η έκθεση «Παρθενώνας και Βύρωνας. Με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βύρωνα» θα ανοίξει για τους επισκέπτες του Μουσείου Ακρόπολης την Παρασκευή 26 Απριλίου 2024 στο φουαγιέ ισογείου του μουσείου, για την είσοδο στο οποίο δεν απαιτείται εισιτήριο, όπως αναφέρουν οι διοργανωτές στην ανακοίνωσή τους.   Τα τελευταία λόγια του λόρδου Βύρωνα πριν πεθάνει λέγεται ότι ήταν για την Ελλάδα: «...της έδωσα τον καιρό (τον χρόνο) την υγεία μου, την παρουσία μου και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;». Κι όμως, όπως φανερώνει η μικρή παρουσίαση στο φουαγιέ ισογείου του Μουσείου Ακρόπολης, ο Βύρωνας άφησε πίσω κάτι απρόσμενο, που συμβάλλει εύγλωττα και δυναμικά στην επιχειρηματολογία για την επιστροφή και την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για το διαβατήριο του Βύρωνα, ένα πραγματικό σουλτανικό φιρμάνι, που του επέτρεπε να ταξιδέψει στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το φιρμάνι-διαβατήριο του Βύρωνα, προσφέρει μιαν ακόμα ευκαιρία συζήτησης και κατάρριψης του επιχειρήματος της δήθεν ύπαρξης «φιρμανιού» του Έλγιν, το οποίο υποτίθεται του επέτρεπε την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα. Εκτός από το φιρμάνι, οι επισκέπτες του Μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να δουν την Έξοδο του Μεσολογγίου (1827) που ενέπνευσε πολλούς ζωγράφους, όπως τον υπογράφοντα Louis Joseph Toussaint Rossignon. Η μικρή έκθεση και η έκδοση που τη συνοδεύει περιλαμβάνουν τρεις ενότητες: α) επιλογή υπομνηματισμένων εικόνων περιηγητών από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα (Carrey, Dodwell, Fauvel, Pars, κά), πριν από τον λόρδο Βύρωνα και τη λεηλασία του μνημείου από τον Έλγιν έως τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους και την ίδρυση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης το 1834, όπως φαίνεται και στο βίντεο της έκθεσης, β) σύντομο βιογραφικό σημείωμα και αποσπάσματα από τα ποιήματα του Βύρωνα «Η κατάρα της Αθηνάς» και «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», που αναφέρονται στη βάρβαρη απόσπαση και καταστροφή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν καθώς και την ύπουλη αρπαγή και απομάκρυνσή τους στη συνέχεια και γ) το πρωτότυπο διαβατήριο του Βύρωνα, ένα αναπάντεχο πραγματικό επίσημο σουλτανικό έγγραφο που εκτίθεται για πρώτη φορά στο Μουσείο, με αφορμή το οποίο συζητείται εκ νέου η επιχειρηματολογία για την επιστροφή και επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα.   Η δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά) θα είναι διαθέσιμη στο Πωλητήριο του Μουσείου από την Δευτέρα 29 Απριλίου 2024.
more
Αθήνα
23
04
2024
Βαμβακάρης, Θεοδωράκης, Κωνσταντινίδης, Μητρόπουλος, Ξενάκης, Ξένος, Γ.Α. Παπαϊωάννου, Σισιλιάνος, Σκαλκώτας, Τσιτσάνης, Χατζιδάκις και ο Σταύρος Ξαρχάκος. Τι τους συνδέει; Οι πρώτοι έντεκα φιλοξενούνται στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη/Πινακοθήκη Γκίκα, στην οδό Κριεζώτου 3, στημένη από τον ιστορικό διευθυντή του μουσείου, Άγγελο Δεληβορριά, σχεδόν «διατηρητέα» σήμερα. Η έκθεση εστιάζει στην καλλιτεχνική και πνευματική δημιουργία στην Ελλάδα μεταξύ του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και της Δικτατορίας. Η πρωτότυπη δράση «Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε...» αποτελεί πρωτοβουλία του νεοσύστατου Ινστιτούτου Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, εγκαινιάζοντας μια στενότερη συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη. Η δράση, σε επιμέλεια της μουσειολόγου Ερατούς Κουτσουδάκη και με την επιστημονική αρωγή του Συλλόγου «Οι φίλοι της μουσικής», μας καλεί σε ένα ταξίδι (επαν)ανακάλυψης του έργου των έντεκα αυτών εμβληματικών συνθετών, μέσα από τη ματιά τού σήμερα και με τη χρήση της τεχνολογίας. Όπως σημειώνουν οι διοργανωτές σε ανακοίνωσή τους, μπορούμε να ακούσουμε μουσικά δείγματα των συνθετών, να τους παρακολουθήσουμε να μας μιλούν, να θυμηθούμε τις -κάποτε κάποτε- στενές δημιουργικές και φιλικές σχέσεις που τους ένωναν μεταξύ τους. Μας επιτρέπει ακόμα να παρατηρήσουμε πώς και πόσο διαφορετικά συνεχίζουν να αποτελούν σήμερα πηγή έμπνευσης νέων δημιουργών. Μαζί, με τη χρήση μιας δωρεάν ψηφιακής εφαρμογής που σχεδιάστηκε ειδικά για τις ανάγκες της παρέμβασης αυτής, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους τηλέφωνο και τα ακουστικά τους για να ανακαλύψουν περισσότερα για το πώς άλλοι «ένοικοι» της Πινακοθήκης, ποιητές, λογοτέχνες, σκηνοθέτες, ζωγράφοι, χορογράφοι, συνεργάζονταν με τους συνθέτες αυτούς, δημιουργώντας ένα πολυεπίπεδο πλέγμα δημιουργικών σχέσεων. Στο πλαίσιο αυτό, επιλέχθηκαν επιπλέον τρεις «πυκνωτές» της καλλιτεχνικής παραγωγής της γενιάς αυτής και παρουσιάζονται για την ιδιαιτερότητα των περιπτώσεών τους. Η μουσειακή παρέμβαση με τίτλο «Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε» λειτουργεί βέβαια εμβόλιμα, παραδειγματικά και για τούτο, εν γνώσει της, αποσπασματικά. Καλεί τους επισκέπτες σε μια ενεργητική και προσωπική ανίχνευση των νημάτων που δένουν τους δημιουργούς μεταξύ τους. Μας καλεί να ανακαλύψουμε το αποτύπωμα ενός «οικοσυστήματος» το οποίο, με τις καμιά φορά απροσδόκητες συγκλίσεις και τις αποκλίσεις κάθε συμμετέχοντος δημιουργού, είναι σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά, απολύτως παρόν στην ελληνική μας πραγματικότητα. Μετασχηματίζεται, μεταλαμπαδεύεται, επανερμηνεύεται, μα είναι πάντα εδώ. Η δράση αντλεί τον τίτλο της από μια φράση του Μένη Κουμανταρέα που συνδέεται με τον Δημήτρη Μητρόπουλο και τον Κωνσταντίνο Καβάφη. Και τι ρόλο παίζει σ' αυτή τη συντροφιά ο Σταύρος Ξαρχάκος; Η δράση -συμπληρώνει η ανακοίνωση- ολοκληρώνεται με μια αυτόνομη εκθεσιακή ενότητα, που είναι τόσο αυθύπαρκτη όσο και απολύτως εξαρτημένη από τη μόνιμη έκθεση και την παρέμβαση του ΙΕΜΚ σ' αυτήν. Πρόκειται για μια μουσειακή εγκατάσταση αφιερωμένη στον Σταύρο Ξαρχάκο, μια εν ζωή εμβληματική προσωπικότητα του σύγχρονου μουσικού μας πολιτισμού. Φιλοξενείται στον χώρο περιοδικών εκθέσεων, στο ισόγειο του Μουσείου Μπενάκη / Πινακοθήκης Γκίκα, με την πρωτοβουλία του ΙΕΜΚ και μας προσφέρει τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε, μέσα σε ένα υποβλητικό και σύγχρονο τεχνολογικά περιβάλλον, τον Σταύρο Ξαρχάκο να αφηγείται τις μνήμες του από τη δημιουργική του συμπόρευση με τη γενιά που κατοικεί στους ορόφους της Πινακοθήκης, ενώ για πρώτη φορά παρουσιάζονται τεκμήρια από τη ζωή και το έργο του, πριν αυτά πάρουν το δρόμο προς τη δημιουργία ενός αρχείου. Συνομιλητής και συνοδοιπόρος κάποιων από τους σημαντικότερους της λεγόμενης «γενιάς του '30», ο Ξαρχάκος διατρέχει δημιουργικά τις δεκαετίες, με το έργο του να εμπεριέχει σχεδόν όλα τα μουσικά είδη στην ιστορία της ελληνικής μουσικής: λαϊκό, ρεμπέτικο, «έντεχνο λαϊκό» τραγούδι, λόγια μουσική, θεατρική και κινηματογραφική μουσική. Η μουσειακή εγκατάσταση του ισογείου, μας δίνει τη δυνατότητα να γνωρίσουμε καλύτερα και έναν άλλο Ξαρχάκο, τον συνθέτη κλασικής μουσικής, τον μαθητή της θρυλικής Σχολής Tζούλιαρντ της Νέας Υόρκης, τον συνομιλητή του Λέοναρντ Μπερνστάιν και του Ντέιβιντ Ντάιαμοντ, υπό τους ήχους σημαντικών έργων του συνθέτη. Με αφορμή την έκθεση αυτή το ωράριο λειτουργίας της Πινακοθήκης Γκίκα αλλάζει και διαμορφώνεται ως εξής: Πέμπτη 10:00 - 22:00, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 10:00-18:00.
more
23
04
2024
Όπως πληροφορεί μεταξύ άλλων σχετική ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, το στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει το ιστορικό των επεμβάσεων στο θέατρο από το 2000 μέχρι σήμερα, την αποτίμηση των επεμβάσεων αποκατάστασης στο κάτω κοίλο, την επικαιροποιημένη καταγραφή της παθολογίας κάθε επιμέρους περιοχής του μνημείου, την ανάλυση-επαλήθευση της γεωμετρίας του μνημείου με βάση προηγούμενες μελέτες και τα νεότερα δεδομένα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου, τη χρονική ιεράρχηση των εργασιών με βάση την εμπειρία που αποκτήθηκε και τις αρχές αποκατάστασης που εφαρμόστηκαν στο κάτω κοίλο. «Ένα από τα πιο σύνθετα και δύσκολα έργα το οποίο έχουν αναλάβει, εδώ και χρόνια, να φέρουν σε πέρα οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού είναι η αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης. Βασική αιτία της δυσκολίας αποτελεί το ίδιο το δομικό υλικό του μνημείου καθώς ο ασβεστόλιθος με τον οποίον έχει χτιστεί θρυμματιζόταν εξ αιτίας των περιβαλλοντικών συνθηκών που επικρατούν στην περιοχή» δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Και συμπλήρωσε: «Η τελευταία φάση του έργου αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, προϋπολογισμού 4.790.500 ευρώ, με χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ηπείρου ΕΣΠΑ 2014-2020, ολοκληρώθηκε ως προς το κάτω κοίλο. Με τη χρήση καινοτόμων μεθόδων, οι εργασίες θα συνεχιστούν με την αποκατάσταση του μεσαίου διαζώματος. Στο κάτω κοίλο τεκμηριώθηκε επαρκώς η αρχική γεωμετρία του θεάτρου, μέσω του εντοπισμού αυθεντικών τμημάτων και των λαξεύσεων του φυσικού βράχου. H γεωμετρία υπήρξε σταθερό ζητούμενο, είτε ως επαναφορά της γεωμετρικής κανονικότητας είτε ως αποκατάσταση της αρχικής γεωμετρίας του θεάτρου στις περιοχές επέμβασης σύμφωνα με τα επιστημονικά στοιχεία από τη γενική μελέτη του μνημείου, καθώς και με όσα προέκυψαν κατά την εξέλιξη του έργου. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν κατά τη μελέτη-αποκατάσταση του κάτω κοίλου αποτελούν τον δείκτη της κατάστασης που επικρατεί και στο μεσαίο κοίλο, στο οποίο προβλέπεται να ξεκινήσουν άμεσα εργασίες με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Ηπείρου ΕΣΠΑ 2021-2027. Το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης εντάσσεται στην Πολιτιστική Διαδρομή της Ηπείρου την οποία υλοποιεί το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ηπείρου, και περιλαμβάνει επιπλέον τα αρχαία θέατρα των Γιτάνων, της Αμβρακίας, της Κασσώπης, της Νικόπολης». Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, η χρονική ιεράρχηση των επομένων εργασιών έχει ως εξής: 1. Αποκατάσταση της μεσαίας ζώνης (κερκίδων, αναλημμάτων και εξωτερικών κλιμακοστασίων), ξεκινώντας από την κερκίδα 5Β με στόχο να επιφέρει τη γεωμετρική κανονικότητα στη ζώνη αυτή του μνημείου. 2. Αποκατάσταση του επιθεάτρου. Πρόκειται για το εκτενέστερο τμήμα του μνημείου, το οποίο δεν έχει υποστεί δομικές παρεμβάσεις καθώς δεν συμπεριλήφθηκε στις αναστηλωτικές εργασίες του 1960. Ως προς την παθολογία της δεύτερης ζώνης, του επιθεάτρου και των αναλημματικών τοίχων, η τεκμηρίωση ανέδειξε ότι πρόκειται για ένα τμήμα του μνημείου που έχει υποστεί δραματική απώλεια υλικού, κυρίως στις ακρινές περιοχές, λόγω της κατάρρευσης των πλευρικών αναλημμάτων που συγκρατούσαν τις επιχώσεις στήριξης στην περιφέρεια του κοίλου. Η επέμβαση στο επιθέατρο δεν μπορεί, επί του παρόντος, να προσδιοριστεί επαρκώς. Ωστόσο, οι μελέτες και εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί στο κάτω κοίλο, και προβλέπεται να εφαρμοστούν και στο μεσαίο, αποτελούν βάση και δεξαμενή πληροφοριών απαραίτητων για την τελική διαχείριση του επιθεάτρου.
more