Wednesday, 22 May 2024
22
05
2024
Η δημοπρασία θα αφορά στην επανέκδοση του ομολόγου σταθερού επιτοκίου 3,375%, λήξης 15 Ιουνίου 2034, σε άυλη μορφή, (ISIN GR0124040743. Σκοπός της επανέκδοσης είναι η ικανοποίηση της επενδυτικής ζήτησης και ταυτόχρονα η διευκόλυνση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων. Το ποσό που θα δημοπρατηθεί θα είναι έως 250 εκατ. ευρώ και η ημερομηνία διακανονισμού (settlement) θα είναι η Τετάρτη 29 Μαΐου 2024 (Τ+5). Στο μεταξύ σταθεροποιητικές τάσεις επικράτησαν σήμερα στη δευτερογενή αγορά ομολόγων, ενόψει της προγραμματισμένης για αύριο δημοπρασίας του ελληνικού Δημοσίου. Πάντως, στις μεγαλύτερες αγορές διατηρείται ενισχυμένη η διάθεση για ανάληψη επενδυτικού κινδύνου, καθώς τα χθεσινά σχόλια αξιωματούχων της Fed δεν επηρέασαν σημαντικά τις προσδοκίες για την πορεία των επιτοκίων. Υπενθυμίζεται ότι οι αναλυτές προεξοφλούν ότι η Fed θα προβεί σε μείωση των επιτοκίων στη σύσκεψη του Σεπτεμβρίου. Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στη Γερμανία, ο δείκτης τιμών παραγωγού παρουσίασε τον Απρίλιο μηνιαία αύξηση μικρότερη (0,2%) των εκτιμήσεων (0,3%) και σε ετήσια βάση κατέγραψε πτώση κατά 3,3% (Μάρτιος -2,9%). Τα ανωτέρω στοιχεία επιβεβαιώνουν την τάση αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού. Στην δευτερογενή αγορά ομολόγων σήμερα και πιο συγκεκριμένα στο Ηλεκτρονικό Σύστημα Συναλλαγών (ΗΔΑΤ) της Τραπέζης της Eλλάδος καταγράφηκαν συναλλαγές 74 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 35 εκατ. ευρώ αφορούσαν σε εντολές αγοράς. Η απόδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου διαμορφώθηκε στο 3,50% από 3,49% που έκλεισε στο χθες έναντι 2,49% του αντίστοιχου γερμανικού τίτλου, με αποτέλεσμα το περιθώριο να διαμορφωθεί στο 1,01%. Στην αγορά συναλλάγματος σε περιορισμένο εύρος διακύμανσης κινήθηκε η ισοτιμία ευρώ/ δολαρίου, καθώς το απόγευμα το ευρώ έναντι του δολαρίου με αποτέλεσμα το απόγευμα το ευρωπαϊκό νόμισμα να διαπραγματεύεται στα 1,0854δολ. από το επίπεδο των 1,0842 δολ. που άνοιξε η αγορά.
more
21
05
2024
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι η ρευστότητα της ΔΕΗ διαμορφώνεται σήμερα στα 5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 2.5 δισ. είναι μετρητά και τα υπόλοιπα 2,5 διαθέσιμες πιστωτικές γραμμές. Ο κ. Στάσσης ανέφερε ότι μέσα στο 2024 και με τα μέχρι στιγμής δεδομένα -Θα ξεκινήσει η εμπορική εκμετάλλευση του δικτύου τηλεπικοινωνιών που αναπτύσσεται στις κολώνες του ΔΕΔΔΗΕ και έχει φθάσει ήδη σε 185.000 σπίτια. -Θα γίνουν τα πρώτα βήματα σε υποδομές Data Centers και τεχνητής νοημοσύνης. -Θα προχωρήσει η ενσωμάτωση των δραστηριοτήτων στη Ρουμανία. -Θα προχωρήσει επίσης η δραστηριοποίηση μέση του δικτύου της Κωτσόβολος. -Θα αναπτυχθεί περαιτέρω η παραγωγική βάση στις ΑΠΕ. -Θα ωριμάσει το έργο του East - Med Corridor (τηλεπικοινωνιακή διασύνδεση της Ευρώπης με την Ασία), το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει καθώς οριστικοποιήθηκε το χρηματοδοτικό σχήμα. Απαντώντας σε ερωτήσεις ο επικεφαλής της ΔΕΗ τόνισε ότι το pipeline των έργων ΑΠΕ που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ωρίμανσης ξεπερνά τα 20 γιγαβάτ, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι δεν θα υλοποιηθούν όλα αυτά τα έργα. Κριτήριο για όλες αυτές τις επενδύσεις είναι το κόστος και ο βαθμός απόδοσης. Ανέφερε επίσης ότι το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών θα συνεχιστεί και θα φθάσει στο 10% των μετοχών, εκ των οποίων από ένα τρίτο θα χρησιμοποιηθεί για εξαγορές, για αμοιβές στελεχών και το ένα τρίτο επίσης θα ακυρωθούν. Η ΔΕΗ ανακοίνωσε χθες αυξημένα κέρδη για το πρώτο τρίμηνο (+64% τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε E86 εκατ. ευρώ έναντι 51 εκατ. ευρώ το α' τρίμηνο 2023. Η εγκατεστημένη ισχύς σε ΑΠΕ ανήλθε σε 4,7GW στο τέλος Μαρτίου 2024, με τα έργα σε στάδιο κατασκευής ή έτοιμα προς κατασκευή να ανέρχονται σε 2,8GW, που αντιστοιχεί περίπου στο 70% της ισχύος που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου για το 2026.
more
Αθήνα
21
05
2024
Παράλληλα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού Δημοσίου μειώθηκαν στα 19,4 δισ. ευρώ από 21,2 δισ. ευρώ, αντιστοίχως. Σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, το δημόσιο χρέος μειώθηκε στο τέλος του πρώτου τριμήνου φέτος στα 356 δισ. ευρώ, από 356,6 δισ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2023. Σημειώνεται, ότι στα διαθέσιμα αυτά συμπεριλαμβάνεται και το λεγόμενο «σκληρό μαξιλάρι» (cash buffer) των 15,7 δισ. ευρώ. Από το συνολικό χρέος, μόνο το 26% είναι διαπραγματεύσιμο στη δευτερογενή αγορά, ενώ το υπόλοιπο 74% αφορά στα διακρατικά δάνεια των μνημονίων. Συγκεκριμένα, τα δάνεια του Μηχανισμού Στήριξης ανέρχονται σε 227 δισ. ευρώ, ενώ άλλα 7,2 δισ. ευρώ αφορούν ειδικά και διακρατικά δάνεια. Το ύψος των υφιστάμενων εγγυήσεων που έχει χορηγήσει το ελληνικό Δημόσιο παρέμεινε αμετάβλητο στο τέλος του πρώτου τριμήνου, στα 26,8 δισ. ευρώ. Όπως προκύπτει από το προφίλ του δημοσίου χρέους, τα 69,7 δισ. ευρώ (ποσοστό 17,2%) αφορούν σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια με διάρκεια έως 1 έτος. Τα 48,8 δισ. ευρώ (12%) αφορούν σε ομόλογα με διάρκεια έως 5 έτη και το 70,8% των ομολόγων ήτοι 287 δισ. ευρώ αφορούν σε μακροπρόθεσμα ομόλογα. Με τα δεδομένα αυτά, το ελληνικό Δημόσιο πρόκειται να «βγει στις αγορές» την ερχόμενη Τετάρτη 22 Μαΐου, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων δημοπρασιών, επανεκδίδοντας ομολόγο, το οποίο θα ανακοινωθεί πιθανότατα αύριο. Την ερχόμενη εβδομάδα (29/05), ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους θα προχωρήσει στην προγραμματισμένη δημοπρασία εντόκων γραμματίων 26 εβδομάδων (εξάμηνης διάρκειας). Μετά ταύτα, με ενδιαφέρον αναμένεται η επαναξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας από τον διεθνή οίκο Αξιολόγησης Fitch, στο τέλος του μήνα (31/05). Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος οίκος αξιολόγησης έχει κατατάξει την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας στην κατηγορία ΒΒΒ - , εκτιμώντας ότι οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι «σταθερές».
more
21
05
2024
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ, του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η Βρετανία αποτελεί μια παραδοσιακή «πηγή» προέλευσης αφίξεων και εσόδων για τον ελληνικό τουριστικό κλάδο. Αναλυτικότερα: -  Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν: -  2η από πλευράς διεθνούς απευθείας κίνησης το 2023 με +15% αύξηση σε σχέση με το 2019 και -  2η από πλευράς ξένων επισκεπτών με αύξηση +19% σε σχέση με το 2019. - Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν: -  3η από πλευράς διεθνούς απευθείας κίνησης κατά το τετράμηνο Ιαν-Απρ 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2023 και με αύξηση +7% και -  2η από πλευράς ξένων επισκεπτών και με αύξηση 24% σε σχέση με το τετράμηνο Ιαν-Απρ 2024. - Το Λονδίνο, με μερίδιο αγοράς το 83%, στο σύνολο της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου στην Αθήνα, με το 47% των ξένων επιβατών (τουριστών) να επισκέπτονται την Αθήνα κατά το διάστημα Οκτωβρίου-Απριλίου (χαμηλή περίοδος). - Η British Airways μετέφερε 500.000 επιβάτες περίπου το 2023 και παρουσιάζει αύξηση +6,6% το 2024 (Ιαν-Απρ 2024). - Οι επιβάτες της γραμμής ταξιδεύουν κυρίως για αναψυχή (κατά 62%), ενώ η κίνηση VFR (σκοπός ταξιδιού επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους) και το business αντιστοιχούν σε 25% και 10% αντίστοιχα. - Οι ξένοι επισκέπτες που ζουν στο εξωτερικό, αποτελούν το 62%, ενώ οι Έλληνες που ζουν στην Ελλάδα, το 37%. Στο πλαίσιο σχετικής εκδήλωσης, ο περιφερειακός εμπορικός δδιευθυντής της British Airways, κ. Emil Delibashev, δήλωσε: «Σε συνέχεια των θετικών οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023 και του Α΄ Τριμήνου του 2024, ανακοινώσαμε την μεγαλύτερη διαχρονικά οικονομική επένδυση, ύψους 7 δισεκατομμυρίων λιρών Αγγλίας που αφορά σε 600 διαφορετικές πρωτοβουλίες. Το πρόγραμμα επενδύσεων βρίσκεται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί κατά τη διάρκεια των προσεχών ετών. Το γεγονός αυτό μας δίνει την πεποίθηση πως θα συνεχίσουμε να συνδέουμε την Ελλάδα με το Ηνωμένο Βασίλειο και, πέραν του Λονδίνου, με 180+ ακόμη προορισμούς, προσφέροντας κορυφαία premium προϊόντα και υπηρεσίες, όπως η Club Europe και η Club World. Τέλος, η British Airways πέραν της Αθήνας πετάει και προς Χανιά, Ηράκλειο, Ρόδο, Κω και Θεσσαλονίκη.
more
20
05
2024
Αυξημένη 24,5% είναι και η μέση τιμή πώλησης κατά μονάδα βάρους σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. Ωστόσο, πτώση 15% σημείωσαν οι ελληνικές εξαγωγές σε όγκο, φτάνοντας τους 458.557 τόνους έναντι των 539.671 τόνων το πρώτο τρίμηνο του 2023. Το διάστημα Ιανουάριου-Μαρτίου 2024 οι αποστολές λαχανικών αυξήθηκαν κατά 3,5% σε όγκο σε σχέση με τους ίδιους μήνες του 2023, ενώ η αξία παρουσίασε οριακή αύξηση (0,3%), αγγίζοντας τα 93,83 εκατ. ευρώ. Στα φρούτα, ο όγκος των εξαγωγών μειώθηκε κατά 18,7% αλλά παρουσιάστηκε αύξηση 7,2%, φτάνοντας τους 365.185 τόνους και τα 422,1 εκατ. ευρώ, λόγω της αύξησης που παρουσίασε η μεσοσταθμική τιμή κατά 31,9%. Όπως προκύπτουν από τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιανουάριο του 2024 παρατηρήθηκε μια μείωση των εξαγωγών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 κατά -18,2%. Όμως οι μεσοσταθμικές τιμές εξαγωγής είναι βελτιωμένες κατά 30,69% έναντι του ίδιου διαστήματος του περασμένου έτους. Υποτονική ήταν η αγορά το Φεβρουάριο μιας και οι εξαγωγές μειώθηκαν 11,5% σε όγκο, ενώ αυξήθηκε 23,6% η μεσοσταθμική τιμή, συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2024. Τέλος τον Μάρτιο λόγω και του κλεισίματος της διόδου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, καταγράφηκε μείωση των εξαγωγών 15,1% σε όγκο, ενώ αυξήθηκαν κατά 20,4% μεσοσταθμικά οι τιμές μονάδος. Σε δήλωσή του στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο ειδικός Σύμβουλος του Συνδέσμου, Γιώργος Πολυχρονάκης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το υψηλό κόστος παραγωγής και εμπορίου διακίνησης φρούτων και λαχανικών «έχει μεν ελαφρώς βελτιωθεί όμως παραμένει πολύ υψηλό μη συμβάλλοντας στην ανταγωνιστικότητα των προϊόντων μας» και πρόσθεσε «Παρά την διόγκωση του συνολικού εμπορικού ελλείμματος κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, το ισοζύγιο των αγροτικών μας εξακολουθεί να παρουσιάζει πλεόνασμα 205,804 εκατ. ευρώ». Οι εισαγωγές Αντίθετα, ανησυχητικά είναι τα στοιχεία όσον αφορά τις εισαγωγές φρούτων και λαχανικών. Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους εισήχθησαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά +17,1% σε όγκο και κατά 20,9% σε αξία, συγκριτικά με το ίδιο διάστημα του 2023 «ανατρέποντας τις τάσεις των δύο προηγουμένων ετών συμβάλλοντας στον περιορισμό του πλεονάσματος του ισοζυγίου» σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του «είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να εγκαταλειφθούν καλλιέργειες και να υποκατασταθεί η τροφοδοσία της εφοδιαστικής αλυσίδας από εισαγόμενα προϊόντα τρίτων χωρών χαμηλού κόστους που δεν τηρούν απαιτήσεις που ζητούνται από τους ευρωπαίους παραγωγούς (φυτουγειονομικά, κοινωνικά, πρότυπα ποιότητας κ.α) αν δεν ληφθούν έγκαιρα μέτρα τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από την Ελληνική Πολιτεία».
more
20
05
2024
Ειδικότερα, σήμερα, 20/5/2024, μεταφέρονται στο ΚΕΦΟΚ Αττικής οι αρμοδιότητες φορολογίας μεταβίβασης περιουσίας και κατοχής ακινήτων των ΔΟΥ: ΙΓ' Αθηνών, Αγίων Αναργύρων, Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Καλλιθέας, Νέας Ιωνίας, Α΄ Πειραιά, Ε' Πειραιά, Νίκαιας και Περιστερίου. Εφεξής, το σύνολο των φορολογουμένων της Αττικής θα εξυπηρετούνται: - ψηφιακά, από το ΚΕΦΟΚ Αττικής, στην εφαρμογή "τα Αιτήματά μου", μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) ή από το myAADEapp - τηλεφωνικά, από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ), στο +30 213 162 1000, κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 7:30 έως 17:00.
more
19
05
2024
Κάποιες έρευνες εκτιμούν ότι η παγκόσμια αγορά της ΑΙ - που περιλαμβάνει το hardware, το software και τις υπηρεσίες - θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 18,6% μεταξύ του 2022 και του 2026, με το μέγεθός της να φθάνει τα 900 δισ. δολάρια το έτος αυτό, ενώ άλλες εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει τα 1,5 τρισ. δολάρια το 2030. Οι παγκόσμιες επενδύσεις venture capital σε νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups) τεχνητής νοημοσύνης υπερτριπλασιάστηκαν από το 2015 έως το 2023, φτάνοντας σε σχεδόν 98 δισ. δολάρια από 31 δις. δολάρια, ενώ κορυφώθηκαν το 2021, όταν έφτασαν στα 213 δισ. δολάρια με αύξηση 2,3 φορές σε σχέση με το 2020. Το μεγαλύτερο μέρος από τα κεφάλαια αυτά κατευθύνθηκε προς επιχειρήσεις ΑΙ στις ΗΠΑ και την Κίνα. Ακολουθώντας την τάση της συνολικής αγοράς venture capital (VC), οι συνολικές επενδύσεις σε εταιρείες ΑΙ μειώθηκαν πάνω από 50% μεταξύ του 2021 και του 2023 (από 213 δις. δολάρια σε 98 δις. δολάρια). Η εξέλιξη αυτή ήταν συνέπεια των γενικότερων επιφυλάξεων των επενδυτών, εν μέσω αύξησης των επιτοκίων και των πληθωριστικών πιέσεων. Ωστόσο, η δημιουργική ΑΙ αποτέλεσε εξαίρεση σε αυτή την τάση, με τις επενδύσεις VC στον κλάδο αυτό να κάνουν άλμα από 1,3 δισ. δολάρια το 2022 σε 17,8 δισ. δολάρια πέρυσι, με αποτέλεσμα το ποσοστό τους στις συνολικές επενδύσεις VC στην ΑΙ να αυξηθεί από μόλις 1% στο 18,2%. Κυρίως ήταν η επένδυση της Microsoft στην OpenAI, ύψους 10 δις. δολαρίων, που συνέβαλε στο άλμα αυτό. Πολλοί εστιάζουν στους κινδύνους που κρύβει η τεχνητή νοημοσύνη, αλλά είναι βέβαιο ότι αυτή θα φέρει και μεγάλα οφέλη για τις οικονομίες και τις κοινωνίες. Η αύξηση της παραγωγικότητας, η προώθηση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας και η συμβολή στην αντιμετώπιση παγκόσμιων προβλημάτων, όπως η κλιματική κρίση, είναι κάποια από τα βασικά μελλοντικά οφέλη, όπως συμφώνησαν οι χώρες της G7 μέσα από τη «διαδικασία της Χιροσίμα» για τη δημιουργική ΑΙ που έθεσαν πέρυσι σε κίνηση. Οι χώρες της G7 συμφώνησαν επίσης ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορέσει να επιλύσει πιεστικά κοινωνικά προβλήματα, όπως η βελτίωση της υγειονομικής φροντίδας και η επίτευξη των στόχων του ΟΗΕ για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Από την άλλη πλευρά, ένας από τους κινδύνους από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αφορά στην προοπτική να μεταμορφώσει σημαντικά την αγορά εργασίας. Σύμφωνα με έκθεση του ΔΝΤ για την ευρωπαϊκή οικονομία, σε αντίθεση με προηγούμενα κύματα αυτοματισμών που επηρέασαν κυρίως τους εργαζόμενους με λιγότερα προσόντα, ο αντίκτυπος της ΑΙ θα μπορούσε να επεκταθεί και σε εργαζόμενους με μεγαλύτερες δεξιότητες. Αν και η ΑΙ προβλέπεται να αυξήσει την παραγωγικότητα και να ενισχύσει τα εισοδήματα κάποιων εργαζομένων, μπορεί ταυτόχρονα να κρύβει τον κίνδυνο απαξίωσης και μείωσης των εισοδημάτων για άλλους. Πρόσφατη έρευνα του ΔΝΤ δείχνει ότι περίπου το 60% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ είναι δυνητικά εκτεθειμένες στην ΑΙ. Το καλό νέο, σημειώνει, είναι ότι πάνω από τους μισούς από τους εκτεθειμένους εργαζόμενους είναι πιθανό να αυξήσουν την παραγωγικότητα και τα εισοδήματά τους λόγω της τεχνητής νοημοσύνης. Ωστόσο, για τους άλλους μισούς, οι δουλειές των οποίων θα γίνονταν πιο αυτόματες, η ευρεία υιοθέτηση τεχνολογιών ΑΙ θα προκαλούσε κινδύνους απώλειας θέσεων εργασίας και περιορισμό των εισοδηματικών προοπτικών τους, διευρύνοντας τις υφιστάμενες ανισότητες στα εισοδήματα και την παραγωγικότητας εντός και μεταξύ των χωρών και καθυστερώντας την εισοδηματική σύγκλιση. «Η έκταση, στην οποία οι χώρες της ΕΕ και εκτός αυτής θα μπορούσαν να μοχλεύσουν την ΑΙ προς όφελος όλων εξαρτάται από το πόσο καλά προετοιμασμένες είναι για να διευκολύνουν την καθολική αποδοχή των τεχνολογιών που βασίζονται σε αυτή, μετριάζοντας συγχρόνως τους σχετικούς κινδύνους», σημειώνει το ΔΝΤ.
more
19
05
2024
Από πλευράς EasyJet παρόντες ήταν οι Roy Stratford, επικεφαλής του εμπορικού τμήματος της εταιρείας και Richard Owens, επικεφαλής διεθνών συνεργασιών της EasyJet holidays. Από την πλευρά της η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη παρέθεσε τους βασικούς άξονες, για έναν ισόρροπο και βιώσιμο ελληνικό τουρισμό και τη στρατηγική ανάπτυξης του τουρισμού σε διαφορετικούς προορισμούς στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας. Οπως εξήγησε, η συνέργεια με την περιφερειακή αυτοδιοίκηση, παράλληλα, με την αξιοποίηση των δημογραφικών και άλλων στοιχείων προτιμήσεων των επισκεπτών της εταιρείας, μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά εργαλεία για την ανάπτυξη της παρουσίας του ομίλου σε νέους ελληνικούς προορισμούς. Με τις κατευθυντήριες γραμμές που ανέπτυξε η κυρία Κεφαλογιάννη, θα υπάρξει επικοινωνία και συνεργασία της EasyJet και του ΕΟΤ για την περαιτέρω εξειδίκευση των δράσεων, στο πλαίσιο ενός νέου αναθεωρημένου, αποδοτικού και αποτελεσματικού σχεδίου, αλλά και ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής. Στο μεταξύ η EasyJet ενημέρωσε την υπουργό Τουρισμού, πως θα μεταφέρει περισσότερους από 2,39 εκατ. επισκέπτες στην Ελλάδα το 2024 (με πάνω από 1,5 εκατ. κατευθείαν από την Μεγάλη Βρετανία) αλλά και για την επέκταση του πτητικού προγράμματός τους και στο νησί της Σκιάθου. Η εταιρεία επιχειρεί ήδη σε 15 αεροδρόμια με 137 δρομολόγια στο σύνολο της χώρας και παρέχει 230.000 πακέτα διακοπών.
more
19
05
2024
Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, με το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής να κατευθύνεται σε αγορές του εξωτερικού (Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία). Οι συνολικές ποσότητες εξαγωγής καλύπτουν το 90% του συνολικού όγκου παραγωγής τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση υδατοκαλλιέργειας 2023 της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ), ο κλάδος της μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας ενίσχυσε περαιτέρω την εξωστρέφεια του το 2022 καθώς το 82% της παραγωγής εξάχθηκε σε 37 χώρες ενώ το υπόλοιπο 18% διατέθηκε στην εγχώρια αγορά. Μηνιαίως οι εξαγωγές κυμάνθηκαν από 5.900 έως 10.200 τόνους. Πιο συγκεκριμένα, εξάχθηκαν 104.192 τόνοι τσιπούρας και λαβρακιού αξίας 600,65 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 3,8% ως προς τον όγκο και 20% ως προς την αξία πωλήσεων σε σχέση με το προηγούμενο έτος (δεν περιλαμβάνονται οι εξαγωγές φιλέτων). Εξ' αυτών, το 75% (95.240 τόνοι) πωλήθηκαν σε 21 χώρες της ΕΕ-27, το 18% (22.510 τόνοι) πωλήθηκε στην Ελλάδα, το 7% (8.950 τόνοι) πωλήθηκε σε 16 τρίτες χώρες, το 57% των εξαγωγών ήταν τσιπούρα (59.664 τόνοι) και το 43% λαβράκι (44.528 τόνοι). Σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών ήταν νωπά ψάρια και μόλις το 0,3% κατεψυγμένα (245 τόνοι κυρίως στις τρίτες χώρες). Οι κυριότερες αγορές ωστόσο της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας είναι παραδοσιακά τρεις ευρωπαϊκές χώρες, η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία όπου πωλείται πάνω από την μισή παραγωγή. Αν εξαιρεθούν οι ΗΠΑ, η Ολλανδία, η Γερμανία, η Πορτογαλία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και το Η.Β. όπου οι εξαγωγές κυμάνθηκαν από 1.300 - 5.500 τόνους, σε όλες τις υπόλοιπες 26 χώρες οι εξαγωγές κυμάνθηκαν κάτω των 1.000 τόνων. Σημειώνεται ότι η εμπορία τουρκικών ψαριών μέσω της Ελλάδας παρουσίασε αύξηση 5,6%. Συγκεκριμένα, το 2022 εισήχθησαν 12.614 τόνοι νωπών ψαριών (8.524 τόνοι τσιπούρας και 4.089 τόνοι λαβρακιού) όπου εκτελωνίστηκαν στην Ελλάδα και στην συνέχεια σχεδόν στο σύνολο τους επαναπροωθήθηκαν (ως τουρκικό ψάρι) σε άλλες χώρες της ΕΕ-27. Οι μέσες τιμές ήταν βελτιωμένες και για τα δύο είδη ενώ οι μεγαλύτερες πιέσεις παρατηρήθηκαν στην τιμή της τσιπούρας λόγω των εποχιακών διακυμάνσεων στην προσφορά της. Η μέση τιμή πώλησης της τσιπούρας κυμάνθηκε στα 4,8 ευρώ/ κιλό παρουσιάζοντας βελτίωση 3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος ενώ για το λαβράκι η μέση τιμή πώλησης ανήλθε στα 6,3 ευρώ/κιλό παρουσιάζοντας αύξηση 19%. Η εγχώρια παραγωγή τσιπούρας-λαβρακίου Αναφορικά με την εγχώρια παραγωγή τσιπούρας-λαβρακίου, τα αποτελέσματα κλαδικής μελέτης της ICAP CRIF έδειξαν ότι αυξήθηκε με έντονο ρυθμό κατά τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, γεγονός που δημιούργησε συνθήκες υπερπροσφοράς στον κλάδο, επηρεάζοντας αρνητικά τις τιμές πώλησης. Το 2023 η εγχώρια παραγωγή τσιπούρας-λαβρακίου παρέμεινε σταθερή, παρουσιάζοντας οριακή αύξηση κατά 0,4% σε σχέση με το 2022, έπειτα από δύο διαδοχικές χρονιές αυξήσεων (3,1% το 2022/21 και 7,3% το 2021/20). Η τσιπούρα κάλυψε το 57% της συνολικής παραγωγής το 2023 και το λαβράκι το 43%. Από την έκθεση της ΕΛΟΠΥ προκύπτει ότι ο όγκος παραγωγής ψαριών μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας ανήλθε το 2022 σε 137.000 τόνους, αξίας 744 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 1% ως προς τον όγκο και 14% ως προς την αξία πωλήσεων σε σχέση με το προηγούμενο έτος (135.107 τόνοι αξίας 652,45 εκατ. ευρώ). Η τσιπούρα και το λαβράκι αποτελούν το 92% της παραγωγής και το υπόλοιπο 8% αποτελείται από άλλα μεσογειακά είδη όπως ο κρανιός και το βραχύπτερο φαγκρί. Πιο συγκεκριμένα, η παραγωγή τσιπούρας και λαβρακιού ανήλθε σε 126.700 τόνους (72.700 τόνοι τσιπούρας και 54.000 τόνοι λαβρακιού) συνολικής αξίας σχεδόν 692 εκατ. ευρώ. Σε σχέση με το 2021 παρατηρείται οριακή αύξηση σχεδόν 1% ως προς τον όγκο παραγωγής και 14,5% ως προς την αξία πωλήσεων. Σε σχέση με το 2021, η παραγωγή τσιπούρας σημείωσε οριακή μείωση 0,5% ως προς τον όγκο αλλά αύξηση 6% ως προς την αξία πωλήσεων ενώ το λαβράκι αύξηση κατά 2,9% ως προς τον όγκο και 24% ως προς την αξία πωλήσεων. Σημειώνεται ότι την τελευταία δεκαετία η παραγωγή τσιπούρας και λαβρακιού αυξήθηκε κατά 9,2%. Από τους 126.700 τόνους παραγωγής τσιπούρας και λαβρακιου, ένα εξαιρετικά μικρό ποσοστό, μόλις το 0,6% είναι βιολογικής ιχθυοκαλλιέργειας. Η εκτροφή τους γίνεται από 2 πιστοποιημένες μονάδες που ανήκουν σε 2 εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας. Παρόλο που η δυναμικότητα και των 2 μονάδων αθροιστικά είναι σχεδόν 2.000 τόνοι, η παραγωγή τους κυμαίνεται στους 800 τόνους (400 τόνους τσιπούρας και άλλους 400 τόνους λαβράκι). Κύρια αιτία για την χαμηλή ζήτηση βιολογικών ψαριών υποδεικνύεται το υψηλό κόστος παραγωγής τους και κατ' επέκταση η τιμή τους καθώς είναι έως και 60% ακριβότερα σε σχέση με τα ψάρια συμβατικής εκτροφής. Την τελευταία δεκαετία έχει γίνει μια σημαντική προσπάθεια διαφοροποίησης των εκτρεφόμενων ειδών προκειμένου να ικανοποιηθεί η ανάγκη των καταναλωτών για μεγαλύτερη ποικιλία ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας. Η προσπάθεια αυτή απέδωσε με αποτέλεσμα να εκτρέφονται σε όλο και μεγαλύτερες ποσότητες και άλλα είδη μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας όπως το φαγκρί και ο κρανιός. Το 2022 παρήχθησαν σχεδόν 10.300 τόνοι «νέων ειδών», κυρίως φαγκρί και κρανιός αξίας σχεδόν 51,5 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η παραγωγή τους αντιπροσωπεύει το 8% του όγκου παραγωγής θαλάσσιας ιχθυοκαλλιέργειας και αυξάνεται διαρκώς λόγω της αυξανόμενης ζήτησης τους αλλά και της βελτίωσης της τεχνογνωσίας εκτροφής τους. Η δυναμικότητα του κλάδου αποδεικνύεται από το γεγονός ότι δραστηριοποιούνται περί τις 73 εταιρείες και όμιλοι με 285 μονάδες (πλωτές εγκαταστάσεις) εκτροφής θαλάσσιων μεσογειακών ιχθύων. Το 63% των εταιρειών είναι μικρομεσαίες και οικογενειακές εταιρείες με παραγωγή έως 500 τόνους ετησίως. Σχεδόν το 78% των μονάδων είναι χωροθετημένες σε τρεις αποκεντρωμένες διοικήσεις. Αυτές είναι οι Αποκεντρωμένες διοικήσεις της Πελοποννήσου - Δυτ. Ελλάδας & Ιονίου, της Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας και του Αιγαίου. Σε αυτές τις τρείς αντιστοιχεί σχεδόν το 87% των μισθωμένων εκτάσεων και εκτρέφεται σχεδόν το 82% της ελληνικής παραγωγής. Σε περιφερειακό επίπεδο, ο κλάδος έχει παρουσία στις 11 από τις 13 περιφερειακές ενότητες της χώρας και δημιουργεί χιλιάδες θέσεις εργασίας. Αυτές είναι οι Περιφερειακές Ενότητες Εύβοιας, Δωδεκανήσου, Αιτωλοακαρνανίας, Κεφαλονιάς, Φθιώτιδας, Θεσπρωτίας, Αττικής, Αργολίδας, Κορίνθου, Χίου και Πρέβεζας, καθώς λειτουργούν τοπικά πάνω από 10 μονάδες. Στις υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες είναι αδειοδοτημένες λιγότερες από 10 μονάδες. Ωστόσο υπάρχουν περιφερειακές ενότητες όπου αν και οι αδειοδοτημένες μονάδες είναι λιγότερες από 10, ο όγκος παραγωγής είναι μεγάλος (π.χ. Φωκίδα, Μυτιλήνη, κλπ).
more
Αθήνα
18
05
2024
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος το ταμειακό αποτέλεσμα της κεντρικής διοίκησης στο πρώτο τετράμηνο του έτους παρουσίασε έλλειμμα 570 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείματος 1,915 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Η εξέλιξη αυτή αντανακλά την σημαντική αύξηση των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού τα οποία διαμορφώθηκαν σε 20,612 δισ. ευρώ, από 17,785 δισ. ευρώ πέρυσι. Όσον αφορά τις δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού, αυτές διαμορφώθηκαν σε 19, 521 δισ. ευρώ, από 19,902 δισ ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου 2023.
more
17
05
2024
Το 2024 η εταιρεία, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Airlines κ. Δ. Γερογιάννης, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής εκδήλωσης στο Ντουμπάι, θα προσφέρει 19,5 εκατ. θέσεις σε 47 χώρες, 155 προορισμούς. Η εταιρεία για εφέτος προγραμματίζει να διευρύνει τη δραστηριότητά της, κυρίως από τη βάση της Αθήνας, αλλά και από τη βάση της Θεσσαλονίκης. Κάνοντας μια ανασκόπηση της ιστορίας της AEGEAN, ανέφερε πως «εάν δεν υπήρχαν το όραμα και η επιμονή του ιδρυτή της, Θεόδωρου Βασιλάκη, καθώς και οι στρατηγικές κατευθύνσεις του Ευτύχη Βασιλάκη, η εταιρεία δεν θα έφτανε εδώ που είναι σήμερα. Σημαντική συνεισφορά είχαν σε αυτό και οι  μέτοχοι της εταιρείας, ειδικά την πρώτη τετραετία. Η ανθρωπιά είναι αυτή που μας έφερε εδώ». «Σήμερα 3.500 άτομα υπηρετούν τον κοινό στόχο και τις αξίες μας. Ανταγωνιζόμαστε μεγάλες εταιρείες, μόνο στο αεροδρόμιο της Αθήνας λειτουργούν 50-60 εταιρείες. Υπηρετούμε και την ίδια τη χώρα, θέλουμε να δίνουμε μια εικόνα που να είναι αντάξιά της» είπε χαρακτηριστικά ενώ ξεκαθάρισε πως «δεν φοβάται την επόμενη ημέρα». «Κάνουμε λελογισμένες κινήσεις και αυτό εξασφαλίσει την υγιή ανάπτυξη της εταιρείας» είπε. Παράλληλα αναφέρθηκε στη μεγάλη επένδυση της AEGEAN στο νέο κέντρο εκπαίδευσης και συντήρησης. Ειδικότερα, μέσα σε δώδεκα μήνες, οι εργασίες αναβάθμισης των εγκαταστάσεων για το νέο κέντρο εκπαίδευσης πιλότων και πληρωμάτων καμπίνας ολοκληρώθηκαν. Στα τέλη του 2023 εγκαταστάθηκαν και σήμερα λειτουργούν οι πρώτοι τέσσερις προσομοιωτές, καλύπτοντας τις ανάγκες τόσο της ίδιας της εταιρείας όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.Όσο για τη νέα τεχνική βάση, αυτή είναι σε προχωρημένο στάδιο η μετεγκατάσταση από το κτήριο 57 στο ανακαινισμένο κτήριο 56 του αεροδρομίου της Αθήνας. Έχουν ήδη γίνει, όπως σημείωσε ο κ. Γερογιάννης, τρεις με τέσσερις δοκιμές βαριάς συντήρησης για ξένες εταιρείες στις παλιές εγκαταστάσεις. Μίλησε και για το νέο «άνοιγμα» της εταιρείας σε μακρινούς προορισμούς εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, Περσικό Κόλπο, Κεντρική Αφρική και Ασία, με την επένδυση των τεσσάρων (4) αεροσκαφών μιας «ειδικά διαμορφωμένης», αναβαθμισμένης, έκδοσης των A321neo. Υπενθυμίζεται πως μέσω των τεσσάρων νέων αεροπλάνων, που θα παραληφθούν τη διετία 2026-2027, η Aegean θα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί μεγαλύτερης εμβέλειας πτήσεις με διάρκεια τεσσάρων έως επτάμισι ωρών, κυρίως σε προορισμούς νότια και νοτιοανατολικά της Ελλάδας. Σε ό,τι αφορά την είσοδο στις παραπάνω νέες αγορές, ο κος Γερογιάννης είπε «βλέπουμε πως υπάρχει ζήτηση για ένα νέο προϊόν. Στόχος να γίνουμε κερδοφόροι 1-2 χρόνια αφότου τις αναπτύξουμε». Σε ό,τι αφορά το στόλο της, ο κος Γερογιάννης, υπενθύμισε πως η AEGEAN στα τέλη του 2023, ανακοίνωσε την επέκταση της παραγγελίας προς την Airbus από τα 46 στα 50 αεροσκάφη. Να θυμίσουμε πως άσκησε το δικαίωμα (Option) που προέβλεπε η συμφωνία με την Airbus για την αγορά τριών (3) επιπλέον αεροσκαφών A321neo, καθώς και την μετατροπή πέντε (5) αρχικών παραγγελιών αεροσκαφών A320neo, στα μεγαλύτερα A321neo. Συνολικά είκοσι οχτώ (28) αεροσκάφη neo έχουν ήδη παραδοθεί μέχρι σήμερα, ενώ άλλα είκοσι δύο (22) πρόκειται να παραληφθούν στο διάστημα 2024- 2028. Από την πλευρά του, ο Γιάννης Ράσογλου, διευθυντής Δικτύου και Αεροπορικών Συνεργασιών, ανέφερε πως δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην περαιτέρω μείωση της εποχικότητας και πρόσθεσε πως το το φετινό καλοκαίρι η αεροπορική εταιρεία διαθέτει 13,4 εκατ. θέσεις, αριθμός αυξημένος κατά 6% συγκριτικά με πέρυσι. Ο Απρίλιος και ο Μάιος του 2024 εμφανίζουν αύξηση χωρητικότητας 12%-15%, με την ανοδική αυτή μεταβολή να αναμένεται να συνεχιστεί. Στο θερινό πρόγραμμα, εκτός από τα δρομολόγια που ξεκίνησαν τον χειμώνα, όπως το Ντουμπάι και το Κισινάου, η αεροπορική έχει προσθέσει τρεις νέους προορισμούς από την Αθήνα προς το εξωτερικό, π.χ. το Ντουμπάι, Σαράγεβο, Παλέρμο, Βίλνιους ενώ επενδύει στην ενίσχυση των υφιστάμενων δρομολογίων της από την Αθήνα, με επιπλέον συχνότητες, όπως η Κύπρος, η Τουρκία, οι πιο παραδοσιακές αγορές της Ιταλίας, η περιοχή της Ιβηρικής, Ισπανία και Πορτογαλία με σημαντικό αριθμό νέων θέσεων. Αντίστοιχα ενισχύει τη βάση της Θεσσαλονίκης, όπου οι προορισμοί έχουν αυξηθεί σε 20 από εννέα το 2019. Η Πέπη Σταμάτη, αναπληρώτρια διευθύντρια τιμολογιακής πολιτικής της Aegean σημείωσε ότι από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο υπήρξε αύξηση διαθεσίμων θέσεων σε ποσοστό 6% και πληρότητα της τάξεως του 80%, που είναι αντίστοιχη με αυτή του 2023. Στα δρομολόγια εξωτερικού οι διαθέσιμες θέσεις αυξήθηκαν κατά 10% και η πληρότητα ενισχύθηκε κατά 81%, με τις βελτιωμένες αυτές επιδόσεις να συνάδουν με τη στρατηγική της Aegean για διεύρυνση της θερινής περιόδου. Έτσι, καλοκαιρινοί προορισμοί, όπως το Μπιλμπάο, το Ταλίν και το Τσισινάου, διατηρήθηκαν για πρώτη φορά και στο χειμερινό πρόγραμμα, με πληρότητα που έφτασε το 70-75%, όπως και το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Βαρκελώνη. Πληρότητες κοντά στο 80%. κατέγραψαν από το Ηράκλειο και τα δρομολόγια σε Μόναχο και Φρανκφούρτη.
more
17
05
2024
Συγκεκριμένα, ο κ. Θεοχάρης εξήγησε ότι «μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα φέρουμε στη Βουλή προς ψήφιση μία τροπολογία, η οποία θα ορίζει τα επιτόκια για τη ρύθμιση χρεών των φορολογουμένων. Με αυτή τη διαδικασία θα αλλάξουμε τα επιτόκια των ρυθμίσεων για όσους έχουν ήδη προχωρήσει στις ρυθμίσεις με το αυξημένο επιτόκιο, καθώς και για όλους όσοι θα ακολουθήσουν. Αυτή η τροπολογία για τα επιτόκια θα έχει αναδρομικότητα από τις αρχές του Απριλίου, οπότε και έγινε η σχετική ανακοίνωση της Τραπέζης της Ελλάδος. Έχουμε προβλέψει επίσης ότι η διαφορά για όσους έχουν ήδη πληρώσει την πρώτη δόση, θα πιστωθεί στην επόμενη. Οι φορολογούμενοι δεν χρειάζεται να κάνουν κάποια ενέργεια, η τροπολογία στο νομοσχέδιο θα καλύπτει πλήρως το ζήτημα». Ως προς την υιοθέτηση από τις επιχειρήσεις του συστήματος άμεσων πληρωμών IRIS, η οποία αφορά στην καθημερινότητα εκατομμυρίων καταναλωτών στην Ελλάδα, ο κ. Θεοχάρης επισήμανε ότι «μέχρι στιγμής στην πλατφόρμα IRIS έχουν συνδεθεί περισσότερες από 200.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες. Να εξηγήσω, όμως, ότι στο IRIS έχουμε δύο ειδών επαγγελματίες: α) τους ελεύθερους επαγγελματίες, για τους οποίους η υποχρέωση να εγγραφούν στο IRIS ισχύει με καταληκτική προθεσμία την 30η Ιουνίου 2024. β) Οι εμπορικές επιχειρήσεις, με διορία έως 31/03/2025, λόγω κάποιων τεχνικών ζητημάτων που έχουν να κάνουν με το τραπεζικό σύστημα, έτσι ώστε η χρήση του IRIS να λειτουργεί και στα φυσικά καταστήματα». Επίσης, για το θέμα του IRIS και αναφερόμενος στα τυχόν πρόστιμα για τη μη έγκαιρη σύνδεση, ο υφυπουργός δήλωσε ότι «φυσικά και προβλέπεται πρόστιμο, ύψους 1.500 ευρώ, το οποίο καταλογίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης στους παραβάτες». Πάντως, επανέλαβε ότι «από το σύστημα IRIS και τις άμεσες πληρωμές επωφελείται το κοινό, εφόσον δεν επιβαρύνεται καθόλου στις συναλλαγές του. Όσον όμως αφορά στον έμπορο, οι χρεώσεις κατά τεκμήριο είναι αναλογικά χαμηλότερες σε σχέση με άλλους τρόπους πληρωμής, επειδή μέσω IRIS παρεμβάλλονται λιγότερα μέρη στις συναλλαγές».
more