Tuesday, 30 April 2024
Αθήνα
29
04
2024
Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει σήμερα, Δευτέρα 29 Απριλίου στις 12.00 και θα πραγματοποιείται στα Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών και online στα www.aefestival.gr και www.more.com. Η Τόσκα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Ούγκο ντε Άνα, είναι η πρώτη μεγάλη καλοκαιρινή όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για το 2024. Η παραγωγή που ανέβηκε για πρώτη φορά στο Ηρώδειο το 2012 αποτελεί ένα συναρπαστικό, δραματικό ανέβασμα, απολύτως συνεπές στο πνεύμα του συνθέτη, αλλά και στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αναφέρεται το λιμπρέτο. Τα εντυπωσιακά σκηνικά, ένας τεράστιος σταυρός με τον εσταυρωμένο, μια ιερή τράπεζα, ένα εργαστήρι ζωγραφικής, πλαισιώνονται από θεαματικές προβολές μνημείων της Ρώμης, θρησκευτικών συμβόλων, αλλά και βίντεο που δίνουν μια κινηματογραφική διάσταση στην παραγωγή. Για τη φετινή αναβίωση της Τόσκας η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφαλίσει δύο συναρπαστικές διανομές με τη συμμετοχή κορυφαίων πρωταγωνιστών της όπερας με διεθνή ακτινοβολία. Στον ρόλο της Φλόριας Τόσκα το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις διεθνώς καταξιωμένες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα και Τσέλια Κοστέα. Στον ρόλο του Μάριο Καβαραντόσσι δύο εξαιρετικοί τενόροι, ο Ρικκάρντο Μάσσι και ο Καρλ Τάννερ, ενώ στον ρόλο του Σκάρπια ο διεθνής βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος και ο διακεκριμένος μπασοβαρύτονος Γιάννης Γιαννίσης. Μαζί τους σημαντικοί Έλληνες μονωδοί όπως, μεταξύ άλλων, οι Τάσος Αποστόλου, Πέτρος Μαγουλάς, Γιάννης Καλύβας κ.ά. «Τόσκα» (Όπερα - Αναβίωση) του Τζάκομο Πουτσίνι 1, 2, 6, 11 Ιουνίου 2024 • Ώρα έναρξης: 21.00 Ωδείο Ηρώδου Αττικού Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός Σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια: Ούγκο ντε Άνα Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη Βιντεοπροβολές: Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL Φωτισμοί: Βινίτσιο Κέλι Αναβίωση φωτισμών Χρήστος Τζιόγκας Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου Φλόρια Τόσκα: Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) / Τσέλια Κοστέα (2 & 11/6) Μάριο Καβαραντόσσι: Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) / Καρλ Τάννερ (2 & 11/6) Βαρόνος Σκάρπια: Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1 & 6/6) / Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6) Τσέζαρε Αντζελόττι: Τάσος Αποστόλου Νεωκόρος: Πέτρος Μαγουλάς Σαρρόνε / Δεσμοφύλακας: Βαγγέλης Μανιάτης Βοσκός: Εβίτα Χιώτη Σπολέττα: Γιάννης Καλύβας Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής Τιμές εισιτηρίων: €25, €45, €55, €60, €85, €100 Φοιτητικό, παιδικό: €15 / ΑΜΕΑ: €15 Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00-21.00 | 2130885700), εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών, www.aefestival.gr και www.more.com
more
Αθήνα
27
04
2024
Τους ρόλους ερμηνεύουν έλληνες και τούρκοι ηθοποιοί, ενώ τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Λευτέρης Γιοβανίδης. Το σαιξπηρικό κείμενο απέδωσε στα ελληνικά ο Γιώργος Μπλάνας, και στα τουρκικά ο Özdemir Nutku. Αυτό το υψηλών απαιτήσεων εγχείρημα φιλοδοξεί να αποτελέσει μια πολιτιστική «γέφυρα» μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας, καθώς δίνεται μια μοναδική ευκαιρία σε καλλιτέχνες των δύο χωρών να συνεργαστούν και να ενώσουν τις φωνές τους σε ένα κοινό θεατρικό πρότζεκτ που βασίζεται σε ένα από τα διασημότερα θεατρικά έργα όλων των εποχών. Το αξεπέραστο ποιητικό αριστούργημα του Σαίξπηρ μεταφέρεται στο σήμερα Δύο οικογένειες ποτισμένες από μια προαιώνια σύγκρουση, οι Έλληνες Καπουλέτοι και οι Τούρκοι Μοντέγοι, ζουν μαζί σε μια πόλη των Βαλκανίων, δυστυχώς όχι πάντα ειρηνικά. Άνθρωποι διαφορετικής κουλτούρας και θρησκείας, όταν συναντιούνται επικοινωνούν στη μόνη κοινή γλώσσα που ξέρουν, τα αγγλικά. Η εγκληματικότητα βρίσκεται σε έξαρση. Η μουσική, ο ήχος των χάλκινων αλλά και η θρησκεία είναι αναπόσπαστα κομμάτια της ζωής τους. Γλεντάνε άγρια, ζούνε άγρια, η βία είναι μέσα στην καθημερινότητά τους. Ωστόσο, παρά την έχθρα που χωρίζει τις δύο οικογένειες, η Ελληνίδα Ιουλιέτα και ο Τούρκος Ρωμαίος θα ερωτευτούν, αψηφώντας όλα τα εμπόδια και διδάσκοντας την αξία της αγάπης. Μια κακή στιγμή, όμως, ένα παιχνίδι που καταλήγει σε φόνο, θα φέρει την καταστροφή.
more
Αθήνα
25
04
2024
Η παράσταση, την οποία σκηνοθετεί η Αγγελική Γκιργκινούδη, εντάσσεται στο πλαίσιο αφιερώματος του σχολείου στο έργο της ιδιαίτερα σημαντικής πεζογράφου. Τη θεατρική απόδοση του βιβλίου έκανε ο Νίκος Ζορμπάς. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
more
Αθήνα
23
04
2024
Μια μέρα σαν όλες τις άλλες, πέντε διαφορετικοί άνθρωποι, δέχονται ένα τηλεφώνημα από ένα δικηγόρο. Τους καλεί να τον επισκεφθούν στο γραφείο του για μια διαθήκη που τους αφορά. Η ζωή τους μέχρι εκείνη τη στιγμή, δείχνει να κυλάει ομαλά και χωρίς εκπλήξεις... Όμως το παρελθόν τους, έχει άλλα σχέδια για το μέλλον τους...!!! Πρωταγωνιστούν μαζί με τα τραγούδια τους οι: Μαντώ, Πωλίνα, Σοφία Βόσσου, Κώστας Μπίγαλης, Αργύρης Αγγέλου. Ειδική συμμετοχή Λάκης Παπαδόπουλος. Στο ρόλο του δικηγόρου ο Βασίλης Αξιώτης. Μαζί τους (με αλφαβητική σειρά): Θοδωρής Γιαννόπουλος, Ντόρα Γκέγκα, Μαρία Κοσμάτου, Γιάννης Λάφης, Πάνος Μαλακός, Μάριος Μαριόλος, Αδαμαντία Μαστροδούκα, Ιουλίτα Μωσαΐδου, Στέργιος Περτσινίδης, Βαγγέλης Πιτσιλός, Δανάη Τσούμου. Συμμετέχει ζωντανή ορχήστρα.   Κείμενο – σκηνοθεσία: Θέμις Μαρσέλλου Διεύθυνση – διδασκαλία ορχήστρας , σχεδιασμός ήχων: Νικόλας Γουάστωρ Ενορχήστρωση -διασκευές, φωνητική διδασκαλία: Βασίλης Αλεβίζος Χορογραφίες: Άννα Αθανασιάδη Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου Σχεδιασμός video: Βικτώρια Βελλοπούλου Βοηθοί σκηνοθέτη: Ντόρα Γκέγκα, Στέργιος Περτσινίδης   ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ Παρασκευή 17 & 24 Μαΐου 21:00 Σάββατο 18 & 25 Μαΐου 21:00 Κυριακή 19 & 26 Μαΐου 20:00 Δευτέρα 20 & Τετάρτη 22 Μαΐου 20:00   ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΣΑΒΒΑΤΟ & ΚΥΡΙΑΚΗ € 20,00 - € 48,00 ΔΕΥΤΕΡΑ, ΤΕΤΑΡΤΗ & ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ € 15,00 - € 43,00
more
Αθήνα
23
04
2024
Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική σάτιρα του Αλ Τσαντίρι Νιουζ επιστρέφει για να σχολιάσει, να διακωμωδήσει όσα ζούμε και να να ανεβάσει το ηθικό μας! Όπως έχει πει ο Λάκης Λαζόπουλος: “Στην σατιρική επιθεώρηση, η σάτιρα είναι διεισδυτική, ανελέητη και δεν έχει κανένα συντηρητικό φραγμό. Δηλαδή δεν εμποδίζεται παρά μόνο από τους κανόνες της ηθικής που διέπουν όλους τους σπουδαίους καλλιτέχνες. Από τον Αριστοφάνη διδαχτήκαμε ότι μπορεί να λέγονται τα πάντα. Να χρησιμοποιούνται όλες οι λέξεις της ελληνικής γλώσσας και να λέγονται τα πράγματα με το όνομα τους, όπως τα μιλάει ο λαός. Η σάτιρα διατηρεί στο ακέραιο τη γλώσσα όλων των ανθρώπων, είναι θεματοφύλακας, πρώτα από όλα, της γλώσσας των πολλών ανθρώπων γιατί ουσιαστικά η άρχουσα τάξη, μέσω των δημοσιογράφων, προσπαθεί να επιβάλλει μία γλώσσα όπως αυτοί την θέλουν ενώ ένας λαός προσπαθεί να μιλήσει την κανονική του γλώσσα, αυτή στην οποία σκέφτεται. Θέλει να βάλει τον θυμό του στις δικές του λέξεις, όχι τις λέξεις των δημοσιογράφων. Με την έννοια αυτή δεν υπάρχει κανένας φραγμός για το τι θα πεις, υπάρχει μόνο, επαναλαμβάνω, η ηθική σχέση του γράφοντος με το γραφόμενο, το γραπτό του. Επίσης, ο σχολιασμός κρίνεται από τους ανθρώπους που ακούνε και όταν αυτό δεν είναι αρεστό η σάτιρα δεν μπορεί να συνεχίσει τον δρόμο της. Είναι όμως το πιο περήφανο λαϊκό είδος αλλά και το είδος που κυνηγήθηκε περισσότερο από την εξουσία..” Ετοιμαστείτε για την μεγάλη επιστροφή της καλύτερης σατιρικής τηλεοπτικής εκπομπής, αυτή τη φορά σε μορφή παράστασης! Το ΑΛ – ΤΣΑΝΤΙΡΙ ΝΙΟΥΖ με τον Λάκη Λαζόπουλο, έρχεται στο Christmas Theater και δεν θα αφήσει τίποτα ασχολίαστο! ΑΛ – ΤΣΑΝΤΙΡΙ ΝΙΟΥΖ με τον Λάκη Λαζόπουλο ΤΡΙΤΗ 28 ΜΑΪΟΥ 2024 CHRISTMAS THEATER ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ: 28 ευρώ Α ΖΩΝΗ: 25 ευρώ Β ΖΩΝΗ: 22 ευρώ Γ ΖΩΝΗ: 19 ευρώ Δ ΖΩΝΗ: 17 ευρώ Ε ΖΩΝΗ: 15 ευρώ, Φοιτητικό – Ανέργων – Πολυτέκνων: 12 ευρώ ΘΕΣΕΙΣ ΑΜΕΑ (μόνο με τηλεφωνική κράτηση στο 2117701700): 12 ευρώ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: more.com & 2117701700
more
Αθήνα
20
04
2024
Η παράσταση «Οι Άθλιοι», που έχει σημειώσει τεράστια επιτυχία και την έχουν ξεχωρίσει και αγαπήσει άνθρωποι όλων των ηλικιών κατεβάζει αυλαία στις 28 Απριλίου 2024, στο «Θέατρον» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Τη σκηνοθεσία και θεατρική διασκευή του δημοφιλούς αριστουργήματος του 19ου αιώνα του Βίκτορος Ουγκό υπογράφει η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, μαζί με έναν θίασο 23 καταξιωμένων και ταλαντούχων ηθοποιών.   Η Μαρία Φιλίππου υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια, η Χριστίνα Φωτεινάκη τις χορογραφίες, η Μελίνα Μάσχα τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς, ο Γιάννης Οικονόμου την πρωτότυπη μουσική και τα live τραγούδια, σε στίχους Μαγδαληνής Παλιούρα, η Βικτωρία Βελοπούλου το video art και ο Ραφαέλ Αριστοτέλους τη μουσική διδασκαλία. Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου είναι η Κατερίνα Σβορώνου, βοηθός χορογράφου η Δέσποινα Τριάντου και μακιγιέζ η Ράνια Γιαννάκη.   Γιάννης Αγιάννης, ο Ιβάν Σβιτάιλο Ιαβέρης, ο Μιχάλης Μαρκάτης Πρωταγωνιστούν: Νίκη Παλληκαράκη, Ορέστης Τρίκας, Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Ελευθερία Πάλλα, Φιλίππα Κουτούπα, Ραφαέλ Αριστοτέλους, Ειρήνη Αγγελοπούλου,   Βασιλική Ανδρίτσου και ο Τάσος Χαλκιάς   Μαζί τους, οι ηθοποιοί: Ελίνα Γιαννάκη, Παναγιώτης Δελαβίνιας, Στεφανία Δράκου, Νικόλας Καλιδώνης, Στέφανος Καλτσής, Δημήτρης Μπαμπανιώτης, Ρίνο Τζάνι, Λυδία Τσαγκάρη, Τζούλι Τσόλκα, Κωνσταντίνος Τσουμπάρης, Γιώργος Τσουρουνάκης, Γιάννης Φιλίππου Τάσος Χαλκιάς, Ορέστης Τρίκας, Νίκη Παλληκαράκη Πληροφορίες:   Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Σάββατο στις 14:30 & κάθε Κυριακή στις 11:30 Τιμές εισιτηρίων:     Κανονικά εισιτήρια: €16, €14, €12 (θεωρείο)     Ισχύουν ειδικές τιμές για ΑμεΑ, φοιτητές, νέους & ανέργους     Ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις (από 20 άτομα και πάνω) και οικογενειακά εισιτήρια Προπώληση εισιτηρίων:     Στα ταμεία του Θεάτρου (Πειραιώς 254, Ταύρος 177 78)     Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.hellenic-cosmos.gr/athlioi     Τηλεφωνικά, στο 212 254 0300 Κρατήσεις για σχολεία - ομάδες: Τμήμα Κρατήσεων και Εισιτηρίων «Ελληνικού Κόσμου», T. 212 254 0300 & K. 698 254 0300, e-mail: tameio@hellenic-cosmos.gr «ΘΕΑΤΡΟΝ»   Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» Πειραιώς 254, Ταύρος Τ. 212 254 0300 www.theatron254.gr Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης
more
Αθήνα
20
04
2024
Το κλασικό μπαλέτο του Λεό Ντελίμπ «Κοππέλια» βασίζεται στη νουβέλα του Ε.Τ.Α. Χόφμαν «Ύπνος» («Der Sandmann») και στην αρχική του μορφή παρουσιάστηκε στις 25 Μαΐου 1870 στο Παρίσι, στο Αυτοκρατορικό Θέατρο της Όπερας. Η Σβανίλντα και ο Φραντς ετοιμάζονται να παντρευτούν, όμως εκείνη αρχίζει να αμφιβάλλει για την αγάπη του, όταν ο Φραντς ανταποκρίνεται στις προτάσεις της μυστηριώδους Κοππέλιας. Τυχαία, η Σβανίλντα ανακαλύπτει ότι η εκπληκτικά όμορφη Κοππέλια είναι απλώς μια μηχανική κούκλα και τότε καταστρώνει ένα σχέδιο για να ξανακερδίσει την καρδιά του αρραβωνιαστικού της. Στη νέα χορογραφία του Έντουαρντ Κλουγκ, το τρομακτικό στοιχείο μιας ζωντανής κούκλας τοποθετείται στο φόντο ενός ιδανικού κόσμου. Ο διακεκριμένος χορογράφος δημιουργεί έναν μυστηριώδη, παράξενο κόσμο, μέσα από τη μαγεία της ομορφιάς. «Η Κοππέλια είναι ένα από τα παλαιότερα και πιο φημισμένα κλασικά μπαλέτα. Η χορογραφία μου είναι μια χαλαρή προσαρμογή της νουβέλας του Χόφμαν, η οποία διατηρεί ορισμένα από τα στοιχεία της πλοκής της» αναφέρει ο χορογράφος και προσθέτει: «Από την αρχή ήξερα ότι έπρεπε να κάνω πιο ελκυστική την πλοκή του έργου, για να προκαλέσω το σημερινό κοινό. Για να το πετύχω αυτό άρχισα να εργάζομαι πάνω σε ένα νέο λιμπρέτο. Παράλληλα, ζήτησα από τον συνθέτη Μίλκο Λάζαρ να γράψει συμπληρωματική μουσική, που θα έδινε έμφαση στην ατμόσφαιρα του σκοτεινού ρομαντισμού του έργου του Χόφμαν, σε αντίθεση με τον γοητευτικό ρομαντισμό του Ντελίμπ, διατηρώντας, πάντα, τη γοητεία του αρχικού μπαλέτου. Όταν μου ήρθε η ιδέα να αναδημιουργήσω αυτό το αγαπημένο κλασικό κομμάτι, σκέφτηκα πως η ίδια η Κοππέλια έχει ίσως τις μεγαλύτερες προοπτικές για μια χορογραφική επανεφεύρεση. Στη δική μας εκδοχή παρουσιάζεται ως ένας πολύ περίπλοκος χαρακτήρας, με εξαιρετικές ικανότητες συμμόρφωσης, σαν ρομπότ ή κούκλα. Σε σύγκριση με την αυθεντική εκδοχή, αυτή η Κοππέλια είναι σχεδόν επικίνδυνη». Ο πολυβραβευμένος χορογράφος Έντουαρντ Κλουγκ -ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους καλλιτέχνες που έχουν συνδεθεί με την τέχνη του χορού- πραγματοποίησε την πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο Σλοβενίας στο Μάριμπορ το 1991, όπου το 2003 ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Μπαλέτου, την οποία διατηρεί έως σήμερα. Το 2005 υπέγραψε τη διεθνή επιτυχία «Radio & Juliet» σε μουσική των Radiohead. Η «Ιεροτελεστία της άνοιξης» του Στραβίνσκι το 2012 και η μεγάλη επιτυχία του πρώτου αφηγηματικού του μπαλέτου «Πέερ Γκυντ» το 2015 τον αναδεικνύουν ως μια σημαντική χορογραφική φωνή της γενιάς του. Το 2018 δημιούργησε το πολυβραβευμένο μπαλέτο μεγάλου μήκους «Φάουστ» με το Μπαλέτο της Ζυρίχης, ενώ τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε μια επιτυχημένη συνεργασία με το Nederlands Dans Theater και δημιούργησε νέα έργα για τα Μπαλέτα Μπολσόι, όπως, μεταξύ άλλων, το μπαλέτο «Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα». Έργα του παρουσιάστηκαν σε μεγάλες σκηνές της Γερμανίας, στο Βασιλικό Μπαλέτο της Φλάνδρας, στο Κρατικό Μπαλέτο της Βιέννης, στο Εθνικό Μπαλέτο στη Λισαβόνα, στα Μεγάλα Καναδικά Μπαλέτα του Μόντρεαλ, στο Εθνικό Μπαλέτο της Τσεχίας στην Πράγα, στο Κροατικό Εθνικό Μπαλέτο στο Ζάγκρεμπ κ.α. Ο Κλουγκ δημιουργεί τη νέα εκδοχή της «Κοππέλιας» μέσα από τον κινησιολογικό κώδικα του σύγχρονου χορού, συμπληρώνοντας τη ζωηρή πρωτότυπη μουσική του Λεό Ντελίμπ με νέες συνθέσεις του Μίλκο Λάζαρ. Το σκηνικό με τη σαγηνευτική ατμόσφαιρα είναι των Μάρκο Γιάπελ και Νίκας Ζούπαντς, ενώ τα εντυπωσιακά κοστούμια του Λέο Κούλας. Τους φωτισμούς υπογράφει ο Τομάς Πριμζλ. Την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θα διευθύνει ο ανερχόμενος Έλληνας αρχιμουσικός, με σημαντική πορεία στο εξωτερικό, Κωνσταντίνος Τερζάκης. Συμμετέχουν οι Α΄ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
more
Αθήνα
17
04
2024
Γιατί στο Playback Θέατρο το σενάριο του «έργου» όχι μόνο δεν είναι προκαθορισμένο, αλλά «γράφεται» από τους ίδιους τους θεατές που το παρακολουθούν. Όσο για τους ηθοποιούς, αυτοί είναι έτοιμοι να αυτοσχεδιάσουν επί σκηνής και να παρουσιάσουν ζωντανά την αφηγηματική ιστορία που μόλις άκουσαν. Το Playback Θέατρο είναι μια εναλλακτική μέθοδος καλλιτεχνικής - θεατρικής έκφρασης και βιωματικής εκπαίδευσης. Είναι δηλαδή μια πρωτότυπη μορφή αυτοσχεδιαστικού διαδραστικού θεάτρου με τους θεατές να συμβάλουν στη διεξαγωγή του. Οι ηθοποιοί αναπαριστούν αυθόρμητα στη σκηνή ιστορίες του κοινού, τις οποίες μόλις άκουσαν με τη συνοδεία αυτοσχέδιας μουσικής. «Το θεματικό υλικό της κάθε παράστασης μπορεί να είναι οτιδήποτε», τονίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ηθοποιός Playback Θεάτρου, φιλόλογος στο επάγγελμα και μέλος της ομάδας «Θέατρο Playback Ηχώ», Εύη Χριστοπούλου κι εξηγεί: «μπορεί να είναι από απλές λέξεις ή φράσεις μέχρι καθημερινά γεγονότα, προσωπικές ιστορίες, κωμικές ή δραματικές, εμπειρίες, γεγονότα από την επικαιρότητα, επιθυμίες, όνειρα, τα οποία οι θεατές μεταφέρουν στους ηθοποιούς της ομάδας και εκείνοι καλούνται να τα αναπαραστήσουν επί σκηνής». «Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την επικοινωνία κοινού και ηθοποιού», συνεχίζει η κ. Χριστοπούλου, «έχει ο συντονιστής, ο οποίος είναι ο άνθρωπος που θα εμψυχώσει τους θεατές και θα τους ενθαρρύνει να εκφράσουν τη δική τους προσωπική ιστορία, που θα τη μοιραστούν με τους υπόλοιπους μέσα στο θέατρο. Είναι η ιστορία που ο κάθε θεατής, αμέσως μετά θα τη δει να γίνεται μια δραματοποιημένη σκηνή, να αναπαρίσταται από τους ηθοποιούς επί σκηνής με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής που επίσης είναι και αυτή αυτοσχέδια». Κάθε παράσταση διαρκεί μιάμιση ώρα και σε αυτό το διάστημα μπορεί να γίνει η δραματοποίηση περίπου 15 διαφορετικών αφηγηματικών ιστοριών από τους θεατές, τις οποίες τα μέλη της θεατρικής ομάδας καλούνται να αποδώσουν κάθε μία ξεχωριστά μέσα σε λίγα λεπτά. Η διαφορετικότητα του Playback Θεάτρου Το Playback είναι ένα είδος θεάτρου εμψύχωσης που ξεκίνησε από τον Τζόναθαν Φοξ στην Αμερική το 1973 ως ένα μέσο πολιτικής και κοινωνικής παρέμβασης και αναπτύχθηκε σε διάφορες χώρες του κόσμου την τελευταία εικοσαετία. Στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε το 2004. Όπως εξηγεί η κ. Χριστοπούλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «στόχος αυτή της μορφής θεάτρου είναι οι άνθρωποι να έρθουν πιο κοντά, να μάθουν να εκφράζονται, να επικοινωνούν, να συνδέονται, να εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους, αλλά και να ακούνε με σεβασμό τις ιστορίες και τις διαφορετικές οπτικές των άλλων. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται αξίες, όπως ο κοινωνικός διάλογος, η επίλυση προβλημάτων, η αποφόρτιση συναισθημάτων, η ενθάρρυνση για ανάληψη δράσεων, η βελτίωση εργασιακών σχέσεων και η προαγωγή της τέχνης και του πολιτισμού». «Η συμμετοχή σε μια παράσταση Playback Θεάτρου», συνεχίζει, «είναι όντως μια εμπειρία, γιατί μοιράζεσαι με τους άλλους προσωπικά βιώματα και αμέσως μετά τα βλέπεις μπροστά σου να γίνονται εικόνα, κίνηση, μουσική. Ενδιαφέρον, μάλιστα, είναι όταν ένας θεατής συμπληρώνει την αφήγηση του προηγούμενου μέσα από τη δική του προσωπική ιστορία, μοιραζόμενος το ίδιο βίωμα, οπότε δημιουργείται το μαγικό χαλί, όπως το αποκαλούμε, της παράστασης, η οποία παίρνει μια απρόβλεπτη εξέλιξη». Τι γίνεται όμως σε εκείνη την περίπτωση που το κοινό, οι θεατές, είναι διστακτικοί, ίσως κάποιοι ντρέπονται και κάποιοι άλλοι φοβούνται να μιλήσουν και να μοιραστούν την οποιαδήποτε ιστορία τους; Η κ. Χριστοπούλου επισημαίνει πως σε αυτή την περίπτωση καταλυτικό ρόλο έχει ο συντονιστής της παράστασης (συντονίστρια στην περίπτωση της ομάδας «Ηχώ»), που με την εμπειρία και την εκπαίδευση που διαθέτει θα «ξεκλειδώσει» τους θεατές και θα τους ενθαρρύνει να αφηγηθούν κάτι δικό τους. «Στο τέλος κάθε δραματοποιημένης αφήγησης η συντονίστριά μας ρωτάει τον θεατή, αν ικανοποιήθηκε από την παρουσίαση της ιστορίας του. Αν όχι, τότε οι ηθοποιοί καλούνται να την αποδώσουν εκ νέου, αφού η συντονίστρια κάνει διευκρινιστικές ερωτήσεις, ώστε θεατής και ηθοποιοί να φτάσουν όσο γίνεται πιο κοντά στην αλήθεια του», σημειώνει η ηθοποιός της ομάδας «Θέατρο Playback Ηχώ». Η εμπειρία μιας παράστασης Playback Θεάτρου Είναι πραγματικά εντυπωσιακό πόσο συναισθηματικά κοντά νιώθει ο κόσμος που συμμετέχει σε μια παράσταση Playback Θεάτρου. Όλη η τελετουργία αυτού του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου συμβάλλει ώστε η τέχνη να ενώσει τους ανθρώπους προσφέροντας όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη. Επίσης, δίνεται έμφαση στο ότι ο λόγος και η ιστορία του κάθε θεατή έχει αξία και σημασία. Ανάλογα με το πού παίζεται το Playback Θέατρο και το ακροατήριο που το παρακολουθεί υπάρχει συγκεκριμένος σκοπός και ύφος. «Όταν κληθήκαμε να παίξουμε στις φυλακές Διαβατών, στο Υπνωτήριο Αστέγων ή ακόμα και στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας», επισημαίνει η κ. Χριστοπούλου, «εκεί οι ιστορίες των θεατών ήταν κάποιες φορές τραυματικές, δύσκολες, συναισθηματικά φορτισμένες. Εμείς πρέπει αυτές τις ιστορίες να τις αναπαραστήσουμε σεβόμενοι απόλυτα τον θεατή. Μπορείτε να αντιληφθείτε πόσο σοκαριστικό θα είναι για κάποιον να βλέπει να αναβιώνει μια ιστορία που τον στιγμάτισε; Ο δικός μας ρόλος είναι να το παρουσιάσουμε χωρίς να προκαλέσουμε παραπάνω πόνο. Σε αυτό βοηθάει η εκπαίδευση που έχουμε και οι αυτοσχεδιαστικές τεχνικές που υπάρχουν στο Playback Θέατρο μέσα από διάφορους συμβολισμούς». Μια διαφορετική θεατρική ομάδα Η ομάδα «Playback Θέατρο Ηχώ» ξεκίνησε εθελοντικά στη Θεσσαλονίκη το 2015 με όλα τα μέλη της να είναι ερασιτέχνες ηθοποιοί, ενώ από το 2016 λειτουργεί ως Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚΟΙΝΣΕΠ). Ασχολείται με την υλοποίηση, διάδοση και προώθηση του Playback Θεάτρου. Αριθμεί έξι ιδρυτικά μέλη, τα οποία έχουν παρακολουθήσει σεμιναριακό κύκλο εκπαίδευσης και πιστοποίησης στο Playback Θέατρο. Εκτός από τα μέλη της ομάδας, τα οποία προέρχονται επαγγελματικά από τον χώρο της ψυχικής υγείας, της εκπαίδευσης, της κοινωνικής εργασίας και των τεχνών, υπάρχει κι ένας ικανός αριθμός εθελοντών που στηρίζει τις δράσεις. Συντονίστρια της ομάδας είναι η Ελένη Λεβέντη, ψυχοδραματίστρια και εκπαιδεύτρια Playback Θεάτρου. Ηθοποιοί είναι η Μαρία Κωνσταντινίδου, η Έφη Μαγούλα, ο Γιάννης Σέμπρος και η Εύη Χριστοπούλου. Μουσικός της ομάδας είναι ο Γιάννης Σέμπρος και φωτογράφος ο Πάρης Καμπάκης. Μια παράσταση Playback Θεάτρου μπορεί να παρουσιαστεί σε ένα ευρύ φάσμα κοινωνικών δομών (σχολεία, εκπαιδευτικά και νοσηλευτικά ιδρύματα, κέντρα απεξάρτησης, επανένταξης και κέντρα μεταναστών), σε εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς, σε ομάδες ανθρώπων που στοχεύουν στην ανάπτυξη της συλλογικότητας, της συνεργασίας και της ανατροφοδότησης ιδεών. Κι όπως κάθε θέατρο ως μορφή τέχνης και στοιχείο πολιτισμού, έτσι και το Playback Θέατρο στοχεύει στην ψυχαγωγία των θεατών, άρα μπορεί να αποτελέσει μια θαυμάσια πρόταση εξόδου για την παρέα. Από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα, η «Ηχώ» έχει δώσει παραστάσεις -μεταξύ άλλων- σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στο Υπνωτήριο Αστέγων «Άρσις», στον Ερυθρό Σταυρό, στη Χ.Ε.Ν. Θεσσαλονίκης, στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, στο Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων «Πυξίδα», στην ομάδα ΛΟΑΤΚΙ+ Θεσσαλονίκης, στον Οικολογικό Πολιτιστικό Σύλλογο Χαϊδαρίου, στο Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας δήμου Νεάπολης-Συκεών, στο Κέντρο Κοινότητας του δήμου Θερμαϊκού. Επίσης, υλοποίησε ποικίλα σεμινάρια σε ανοιχτό κοινό, σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ενώ συμμετείχε και συντόνισε ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+ KA1-KA2, επιστημονικά συνέδρια, φεστιβάλ, fora, ημερίδες και βιβλιοπαρουσιάσεις.
more
Αθήνα
16
04
2024
Ο Θεόφιλος Καΐρης (1784-1853), αγωνιστής, ανθρωπιστής, φιλόσοφος, είναι μια φυσιογνωμία που λάμπρυνε τις σελίδες της ελληνικής ιστορίας με την αυτοθυσία και τον μαρτυρικό και άδικο θάνατό του. Και τόσο λίγο γνωστός στην ελληνική κοινωνία! Με βοήθεια πολύτιμο υλικό από την Καΐρειο βιβλιοθήκη της Άνδρου και με το έργο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου που παρουσιάζει τη συγκλονιστική αυτή βιογραφία αυτού του αφανή ήρωα, η Χρυσάνθη Κορνηλίου σκηνοθετεί την παράσταση παρουσιάζοντας αυτή για πρώτη φορά στη σκηνή. Τη βιογραφία ενός ήρωα μάρτυρα που «εις τα ίδια ήλθε, και οι ίδιοι αυτόν ου παρέλαβον» (Ιω. α’ 11). Και ίσως ήρθε η στιγμή να ακουστεί μια φωνή που θα τον δικαιώσει για να του απονείμει το ελάχιστον της τιμής που του αξίζει για τους πολύπλευρους και ανυποχώρητους αγώνες του. Μαζί του φωτίζεται και η φυσιογνωμία της αδελφής του Ευανθίας Καΐρη, της σπουδαίας αυτής γυναίκας που σ’ αυτά τα σκοτεινά χρόνια στάθηκε αρωγός του στηρίζοντάς τον ηθικά και συμβάλλοντας και αυτή στον αγώνα του Έθνους με το σθένος της και την υψηλή της διάνοια. Τέτοια παραδείγματα σπανίζουν, ενώ είναι τα μόνα που μπορούν να μας δείξουν ένα δρόμο που εγγυάται φως για το μέλλον της ανθρωπότητας. Σημείωμα σκηνοθέτιδας Η παρουσίαση της ζωής μιας ιστορικής ηρωικής φυσιογνωμίας, μίας ζωής τόσο μεστής και παραδειγματικής, δεν μπορεί φυσικά να χωρέσει μέσα σε λίγη ώρα. Αλλά η έγνοια μου ήταν να ακουστεί έστω και λειψά, μιας και η επίσημη ελληνική ιστορία δεν του έκανε τη χάρη να τον μνημονεύσει όσο του άξιζε, ούτε καν να τον αναφέρει μέσα στα σχολικά βιβλία, με αποτέλεσμα, όταν ανέφερα το όνομά του, να ακούω «ποιος είναι αυτός;». Δεν είναι ο μόνος ήρωας και μάρτυρας βέβαια αμνημόνευτος. Αλλά αυτή η αναφορά είναι μαζί και μνημόσυνο για όλους τους αμνημόνευτους θυσιασμένους αγωνιστές που έδωσαν τα φώτα τους και την ζωή τους για τα ιδανικά όλων μας, ενώ το παράδειγμά τους δεν έφτασε να μας γίνει γνωστό. Εκείνο όμως που με έκανε να επιλέξω και να επιμείνω στην επιλογή μου αυτή, ήταν το γεγονός ότι ο Καΐρης δε λύγισε μέχρι το τέλος. Δεν φοβήθηκε και δεν υποχώρησε συνειδησιακά, ούτε με τις κακουχίες, ούτε με την τρομοκρατία των αφορισμών και των καθαιρέσεων, ούτε με τις συκοφαντίες και τον κατατρεγμό και την ανθρώπινη αναλγησία, αχαριστία και σκληρότητα. Και ήταν πολλοί οι αγωνιστές των φώτων που έδωσαν στο τέλος και υπέγραψαν ομολογία «πίστεως» φοβούμενοι την αναπόφευκτη συντριβή τους από το σύστημα μιας κοινωνίας που τους συνέθλιβε ανενδοίαστα. Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει αυτούς που λύγισαν μη αντέχοντας την ίντριγκα και τον άνισο αγώνα. Όμως, δεν μπορεί επίσης και να μη θαυμάσει αυτούς που η πίστη και η δύναμή τους, η ακέραιη συνειδητότητά τους άντεξε τον κανιβαλισμό της άδικης μεταχείρισης της εξουσίας των ανθρώπων και πορεύτηκαν ως το τέλος την οδό της θυσίας που λίγοι εκλεκτοί μπορούν να την βαδίσουν χωρίς να τους κλονίσει ο πόνος, οι πικρίες, οι απογοητεύσεις και το φαινόμενο μιας ατελέσφορης προσπάθειας. Ναι, ήθελα το όνομα του Θεόφιλου Καΐρη να ακουστεί, μήπως και μετακινηθεί κάτι μέσα στις ψυχές των ανθρώπων που πρυτανεύει ο φόβος και τα στενά ατομικά συμφέροντα. Και ήθελα, επίσης, αυτοί οι ολίγοι αποφασισμένοι να μη λυγίσουν στους προσωπικούς και κοινωνικούς τους αγώνες, να πιουν μια γουλιά ελπίδας, να ξεδιψάσουν στην έρημο των αμείλικτων ερωτημάτων που τους θέτει η δική τους εποχή, ώστε να αντέξουν έστω και αιμόφυρτοι, γιατί δεν είναι και δεν υπήρξαν ποτέ οι μόνοι. Γιατί μόνον αυτή η καθαρότητα της ψυχής, το αμόλυντο των αγνών και υγιών προθέσεων, μπορεί να γίνει ο μόνος εγγυητής της αληθινής ελευθερίας και των αληθινών αλλαγών που δεν φέρνουν μέσα τους το σπέρμα των παλινδρομήσεων και των απογοητεύσεων που τις ακολουθούν. Χρυσάνθη Κορνηλίου Η ταυτότητα της παράστασης Κείμενο: Γρηγόρης Χαλιακόπουλος Σκηνοθεσία: Χρυσάνθη Κορνηλίου Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Γιώργος Καπετανάκος, Ντίνα Βούρτση, Παναγιώτης Ξανθόπουλος Εισιτήρια Κανονικό: 12€ Μειωμένο: 10€ (ανεργίας, φοιτητικό, α.μ.ε.α.) Προπώληση: https://www.more.com/theater/theofilos-kairis-zitima-syneidisis/ Διάρκεια παράστασης: 90’ Πολυχώρος Πολιτισμού Διέλευσις Λέσβου 15 και Πόρου, Κυψέλη Τηλ.: 210 8613739 http://www.dieleusis.gr/ E-mail: info@dieleusis.gr & dieleusis@gmail.com Facebook: Πολυχώρος διέλευσις Υπεύθυνη επικοινωνίας: Νατάσα Παππά Πρόσβαση στον χώρο: ΟΑΣΑ | Λεωφορεία: (στάση Λυσιατρείο) 054, 608, 622, Α8, Β8 (στάση Πλατεία Κυψέλης – 500m) 622, 036, 022, 035 ΗΛΠΑΠ | Τρόλεϊ: (στάση Καλλιφρονά) 3, 5, 11, 14 (στάση Πλατεία Κυψέλης – 500m) 2, 4 ΗΣΑΠ | Τρένο: Άγιος Νικόλαος (800m)
more
Αθήνα
14
04
2024
Οι εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών και της Χορωδίας, το υψηλό επίπεδο της Ορχήστρας της ΕΛΣ με αρχιμουσικό τον Μίλτο Λογιάδη, αλλά και ο συναρπαστικός κόσμος της πόλης Μαχαγκόννυ, υπό τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Χουβαρδά, ενθουσίασαν το κοινό, που χειροκρότησε θερμότατα όλους τους συντελεστές. Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ, το αριστούργημα του 20ού αιώνα, πήρε μορφή μπροστά στα μάτια μας, μέσα από το σκηνικό σύμπαν που οραματίστηκε ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του ελληνικού θεάτρου, ο Γιάννης Χουβαρδάς, αναδεικνύοντας τον διαχρονικό χαρακτήρα του κοφτερού κειμένου του Μπρεχτ, αλλά και τις μοναδικές ατμόσφαιρες της μουσικής του Βάιλ. Η συνεργάτιδα σκηνοθέτρια Έμιλυ Λουίζου και η συνεργάτιδα δραματουργός Έρι Κύργια συνέβαλαν στην υλοποίηση του σκηνοθετικού οράματος. Τα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια υπέγραψαν η Εύα Μανιδάκη και η Ιωάννα Τσάμη αντίστοιχα, τη χορογραφία-κινησιολογία η Αμάλια Μπένετ και τους φωτισμούς ο Ράινχαρντ Τράουμπ. Τα βίντεο δημιούργησε ο Παντελής Μάκκας ενώ ο Δημήτρης Παπαδόπουλος ανέλαβε την επί σκηνής live κινηματογράφηση. Η διανομή του έργου με τους σπουδαίους Έλληνες μονωδούς κέρδισε τις εντυπώσεις. Οι Άννα Αγάθωνος, Χρήστος Κεχρής, Τάσος Αποστόλου, Μαρισία Παπαλεξίου, Βασίλης Καβάγιας, Γιάννης Καλύβας, Χάρης Ανδριανός και Γιάννης Γιαννίσης ανταποκρίθηκαν με μεγάλη επιτυχία όχι μόνο στις φωνητικές απαιτήσεις αυτού του μουσικά πολύπλευρου και γεμάτου προκλήσεις έργου, αλλά και στις αυξημένες υποκριτικές απαιτήσεις της σκηνοθεσίας. Τη διανομή συμπλήρωσαν τα εντυπωσιακά «έξι κορίτσια» Μαρία Μητσοπούλου, Ήρα Ζέρβα, Λιουντμίλα Μπονταρένκο, Αντωνία Δεσπούλη, Μπαρούνκα Πράιζινγκερ και Μάγδα Τζαβέλλα. Υπό τη μουσική διεύθυνση του καταξιωμένου αρχιμουσικού Μίλτου Λογιάδη, η Ορχήστρα της ΕΛΣ εκτέλεσε με μοναδική ακρίβεια την παρτιτούρα του Κουρτ Βάιλ, ενώ επίσης η Χορωδία της ΕΛΣ, υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, σημείωσε εξαιρετική επίδοση. Ειδική μνεία αξίζει στον νεαρό αφηγητή του έργου και μέλος της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ Ανμάρ Ιμπραήμ Τζάσιμ Μοχάμεντ Αλ Γάνιμι. Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ Κουρτ Βάιλ / Μπέρτολτ Μπρεχτ 12, 14, 19, 21, 23, 25 Απριλίου 2024 Ώρα έναρξης: 19.30 (Κυριακή: 18.30) Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς  
more
Αθήνα
10
04
2024
Η «Ανοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» είναι μια πολιτική-σατιρική όπερα πάνω στον κοφτερό πολιτικό λόγο του κορυφαίου Γερμανού ποιητή και δραματουργού του «επικού θεάτρου» Μπέρτολτ Μπρεχτ και σε μουσική του σπουδαίου εξπρεσιονιστή Γερμανού συνθέτη του μεσοπολέμου Κουρτ Βάιλ. Το έργο περιγράφει την άνοδο και την πτώση μιας πόλης του κέρδους και των ηδονών, ασκώντας κριτική στο καπιταλιστικό σύστημα, όπως γινόταν αντιληπτό στο ιδεολογικό πλαίσιο της μεσοπολεμικής Γερμανίας της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Η πρεμιέρα του έργου το 1930 στη Λειψία διακόπηκε από διαμαρτυρίες υποκινούμενες από τους ναζί. Παρά τις θετικές κριτικές και τις τροποποιήσεις σε κείμενο και σκηνοθεσία, το έργο παρουσιάστηκε μόνο σε τέσσερις νέες παραγωγές σε γερμανικά θέατρα. H πρεμιέρα του Βερολίνου σημείωσε μεγάλη επιτυχία, η οποία όμως συνοδεύτηκε από την οριστική απαγόρευση της μουσικής του Βάιλ από τους ναζί, λίγο αργότερα. Για την όπερα αυτή ο Βάιλ συνέθεσε μερικά από τα γνωστότερα τραγούδια του, όπως το «Τραγούδι της Αλαμπάμας» και το «Τραγούδι του Μπενάρες», τα οποία στη συνέχεια αυτονομήθηκαν, με αποτέλεσμα να τα ακούει κανείς και ξεχωριστά από διάσημους ερμηνευτές, από τη Λόττε Λένυα έως τους Doors και τον Ντέιβιντ Μπάουι. Στις σημειώσεις του για την όπερα ο Μπέρτολτ Μπρεχτ τόνιζε, μεταξύ άλλων: «Γιατί είναι το Μαχαγκόννυ όπερα; Διότι η βασική του στάση είναι αυτή μιας όπερας, δηλαδή αποβλέπει στην εφήμερη, απροβλημάτιστη απόλαυση. Προσεγγίζει το Μαχαγκόννυ το αντικείμενό του με διάθεση να το απολαύσει; Το πλησιάζει. Αποτελεί το Μαχαγκόννυ βίωμα; Ναι. Διότι το Μαχαγκόννυ είναι μια ψυχαγωγία. Η όπερα Μαχαγκόννυ συνειδητά δικαιώνει το παράλογο που ενυπάρχει στο είδος της όπερας». Για το ύφος και την ερμηνεία της μουσικής, ο Κουρτ Βάιλ γράφει: «Η θεατρική κίνηση των τραγουδιστών, η κίνηση της χορωδίας όπως και συνολικά το όλο ύφος της σκηνοθεσίας αυτής της όπερας προσδιορίζεται από το ύφος της μουσικής. Η μουσική αυτή σε κανένα της σημείο δεν εικονογραφεί. Επιχειρεί να υλοποιήσει τη στάση του ανθρώπου σε διάφορες καταστάσεις που οδηγούν στην άνοδο και την πτώση της πόλης. Η στάση αυτή έχει προσδιοριστεί με τέτοιο τρόπο στη μουσική ώστε μια απλή, φυσική ερμηνεία της να προσδιορίζει από μόνη της το ερμηνευτικό ύφος. Γι' αυτό ο υποκριτής μπορεί να περιοριστεί στις απλούστερες και φυσικότερες των χειρονομιών». Σήμερα, η όπερα των Βάιλ και Μπρεχτ έχει αναδειχθεί σε ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του 20ού αιώνα παγκοσμίως και συμπεριλαμβάνεται ανελλιπώς στο ρεπερτόριο των μεγαλύτερων λυρικών θεάτρων και φεστιβάλ όπερας. Για τη νέα παραγωγή του έργου, η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει αναθέσει τη σκηνοθεσία στον κορυφαίο Έλληνα θεατρικό σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Χουβαρδά. Μετά τη μεγάλη επιτυχία της «Υπόθεσης Μακρόπουλου» του Γιάνατσεκ το 2018 ο Χουβαρδάς επιστρέφει στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος για να παρουσιάσει τη «χρυσή πόλη των ονείρων μας που γίνεται σκόνη και αφανίζεται μπροστά στα μάτια μας», σε μια πολιτική ανάγνωση, με στιγμές «αγανάκτησης και απελπισίας». Μαζί του στα σκηνικά η Εύα Μανιδάκη, στα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, στην κινησιολογία η Αμάλια Μπένετ, στους φωτισμούς ο Ράινχαρντ Τράουμπ και στον σχεδιασμό των βιντεοπροβολών ο Παντελής Μάκκας. Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια είναι η Έμιλυ Λουίζου και συνεργάτιδα δραματουργός η Έρι Κύργια. O Γιάννης Χουβαρδάς σημειώνει για την παραγωγή: «Ας ξεκινήσουμε επιτέλους για το Μαχαγκόννυ, τη χρυσή πόλη των ονείρων μας, που εκτείνεται στις Ακτές της Παρηγοριάς μακριά από τη βουή του κόσμου. Εδώ στο Μαχαγκόννυ η ζωή είναι υπέροχη. Ακόμα και στο Μαχαγκόννυ όμως, υπάρχουν στιγμές αγανάκτησης και απελπισίας. Ήρθε η ώρα για να απαντήσουμε με συντριβή στα ερωτήματα του Θεού για την αμαρτωλή ζωή μας. Το υπέροχο Μαχαγκόννυ γίνεται σκόνη και αφανίζεται μπροστά στα μάτια μας. Στον επικό, φαντασμαγορικό και απολύτως κατασκευασμένο κόσμο των Μπρεχτ - Βάιλ, ο παγκόσμιος καπιταλισμός χορεύει φορώντας τις μπότες με τα σπιρούνια των πιονιέρων τού Τέξας και κρατώντας τα μακροκάνα περίστροφα των πιστολέρο της Άγριας Δύσης. Και όταν τραγουδάει, δανείζεται την αρρενωπή φωνή του Τζων Γουέιν και την ντελικάτη άχνα των κοριτσιών που ξημεροβραδιάζονται στα μεθυσμένα σαλούν». Πρωταγωνιστούν καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί όπως, μεταξύ άλλων, οι Άννα Αγάθωνος, Χρήστος Κεχρής, Τάσος Αποστόλου, Μαρισία Παπαλεξίου, Βασίλης Καβάγιας, Γιάννης Καλύβας, Χάρης Ανδριανός, Γιάννης Γιαννίσης κ.ά. Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
more
Αθήνα
09
04
2024
Με την αξιοποίηση της έμπνευσης και της σκηνοθετικής διεύθυνσης του Γιώργου Σαβουλίδη, η θεατρική ομάδα των εκπαιδευτικών δημιουργεί μια ανατρεπτική εκδοχή του κλασικού έργου, υπόσχοντας απρόβλεπτες στιγμές γέλιου και πολιτικής σάτιρας που ξεπερνά τα όρια του χώρου και του χρόνου. Λίγα λόγια για το έργο: Στον μικρόκοσμο μιας επαρχιακής πόλης της Ρωσίας, ο Χλιεστακόφ, ένας απένταρος υπάλληλος, προκαλεί κωμικές καταστάσεις και παρεξηγήσεις, καθώς οι κάτοικοι πιστεύουν ότι είναι κυβερνητικός επιθεωρητής που έρχεται να αποκαλύψει τη διαφθορά και την απάτη στη διαχείριση των κρατικών υποθέσεων. Το θεατρικό έργο του Γκόγκολ, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1836, ξεκινά ως μια κωμωδία παρεξηγήσεων και εξελίσσεται σε μια οξύθυμη πολιτική σάτιρα που ξεπερνά τα όρια του χώρου και του χρόνου, προσφέροντας γέλιο χωρίς διδακτισμό. Μέσα από μια ανατρεπτική προσέγγιση, αποκαλύπτεται η ανθρώπινη βλακεία, καταγράφεται η διαφθορά των θεσμών, η ματαιοδοξία των ισχυρών, η ανικανότητα των διοικούντων, η εκμετάλλευση των φτωχών, η δουλοπρέπεια και ο φόβος μπροστά στη δύναμη της εξουσίας. Παραστάσεις στις 13 - 14 και 20 - 21 Απριλίου 2024 στην αίθουσα Εκδηλώσεων του 20ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου Αττικής. Η είσοδος είναι ελεύθερη.
more